Regulamin Organizacyjny Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo - Wychowawczej
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
-
Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza z siedzibą w Mielnie jest całodobową, wielofunkcyjną placówką opiekuńczo-wychowawczą w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz. 331).
-
Placówka mieści się w Mielnie przy ul. Chrobrego 45.
-
Placówka działa jako jednostka wielofunkcyjna na podstawie uchwały Rady Powiatu w Koszalinie Nr XVIII/204/05 z dnia 26 kwietnia 2005r. w sprawie przekształcenia Domu Dziecka w Mielnie w Wielofunkcyjną Placówkę Opiekuńczo – Wychowawczą w Mielnie.
§ 2
-
Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza w Mielnie, zwana dalej Placówką, jest budżetową jednostką organizacyjną pomocy społecznej Powiatu Koszalińskiego.
-
Placówka używa nazwy Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza Dom Dziecka w Mielnie.
-
Placówka realizuje zadania w szczególności na podstawie:
-
ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004r. Nr 64, poz. 593 z póź. zm.) oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy,
-
rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz. 331) zwanego dalej rozporządzeniem,
-
Konwencja o Prawach Dziecka (Dz.U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 z póź. zm.).
§3
-
Placówka zapewnia dziecku całodobową ciągłą lub okresową opiekę i wychowanie oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby bytowe, rozwojowe, w tym emocjonalne, społeczne, religijne, a także zapewnia korzystanie z przysługujących na podstawie odrębnych przepisów świadczeń zdrowotnych i kształcenia.
-
Placówka zapewnia ciągłą opiekę i wychowanie dzieciom zakwalifikowanym do socjalizacji od 3 roku życia do uzyskania pełnoletności lub po uzyskaniu pełnoletności do czasu ukończenia szkoły, w której się uczą (nie dłużej niż do 24 roku życia), całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodzicielskiej, dla których nie znaleziono opieki zastępczej.
-
Placówka zapewnia okresową opiekę i wychowanie dzieciom z interwencji przyjmowanym od 11 roku życia na podstawie rozstrzygnięcia sądu w sprawach opiekuńczych, niezależnie od miejsca zamieszkania. W wyjątkowych przypadkach mogą być przyjmowane dzieci młodsze.
-
Interwencyjny pobyt dziecka w Placówce nie może trwać dłużej niż 3 miesiące. W przypadku gdy postępowanie sądowe w sprawie uregulowania sytuacji prawnej dziecka jest w toku, pobyt w Placówce może być przedłużony, nie dłużej niż o 3 miesiące.
-
Placówka zapewnia dzieciom opiekę i wychowanie, odpowiednią do ich potrzeb, warunków rozwoju, przygotowuje do samodzielnego życia.
§ 4
Placówka zaspokajając potrzeby wychowanków, kieruje się w szczególności:
-
dobrem dziecka,
-
poszanowaniem praw dziecka,
-
potrzebą wyrównania deficytów rozwojowych,
-
koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwój zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych,
-
potrzebą działań przygotowujących do samodzielnego życia,
-
poszanowaniem praw rodziców wynikających z przepisów prawa rodzinnego, w szczególności prawa do kontaktowania się z dzieckiem,
-
potrzebą odpowiednich działań w celu utrzymywania więzi dziecka z rodziną i umożliwienia jego powrotu do rodziny.
§ 5
-
Czas pracy Placówki dostosowany jest do jego zadań i potrzeb wychowanków.
-
Placówka pełni opiekę całodobową.
-
Placówka może tworzyć dla swoich wychowanków odpowiednie formy opieki w środowisku, w szczególności rodziny zaprzyjaźnione.
§ 6
-
Organem prowadzącym placówkę jest Powiat Koszaliński.
-
Wydział Polityki Społecznej Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie sprawuje nadzór pedagogiczny nad Placówką.
§ 7
-
Placówka dysponuje 24 miejscami.
-
Dyrektor Placówki, jeżeli pozwalają na to warunki i przemawiają za tym okoliczności, może przyjąć do Placówki większą niż określoną w ust. 1 liczbę wychowanków.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA
§ 8
Placówka tworzy właściwe dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży warunki wychowawcze, zdrowotne i materialne oraz umożliwia prawidłowy przebieg procesów rozwoju i socjalizacji.
§ 9
-
Placówka realizuje swoje cele we współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie, rodziną wychowanka, sądami rodzinnymi, ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi, i innymi jednostkami pomocy społecznej oraz instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.
-
Placówka utrzymuje kontakt z rodzicami lub innymi członkami rodziny wychowanków w celu tworzenia warunków ich powrotu do rodziny, znalezienia rodziny przysposabiającej lub umieszczenia w rodzinnej opiece zastępczej.
-
Placówka współpracuje z rodziną dziecka, zapewnia jej i dziecku pomoc, inicjuje działania niezbędne do unormowania sytuacji rodziny i umożliwia powrót dziecka do rodziny.
-
Placówka pracuje z rodziną dziecka w celu usprawnienia jej umiejętności opiekuńczo-wychowawczych.
§ 10
-
Placówka zapewnia warunki prawidłowego rozwoju psychofizycznego dzieci zaspokajając potrzeby emocjonalne kompensujące brak domu rodzinnego.
-
Placówka w razie potrzeby zapewnia opiekę pielęgnacyjną, konsultacje i opiekę lekarską.
-
Placówka prowadzi działalność w zakresie interwencji polegającą na:
-
przyjmowaniu dzieci w nagłej sytuacji kryzysowej,
-
zapewnieniu dziecku doraźnej opieki na czas trwania sytuacji kryzysowej,
-
sporządzaniu diagnozy psychologiczno-pedagogicznej dziecka i diagnozy jego sytuacji rodzinnej oraz ustala wskazania do dalszej pracy z dzieckiem,
-
zaspokajaniu indywidualnych potrzeb edukacyjnych dziecka, umożliwianie mu wyrównania opóźnień szkolnych.
-
Do zadań Placówki należą ponadto:
-
prowadzenie działalności związanej z poradnictwem rodzinnym,
-
poszukiwanie rodzin zaprzyjaźnionych dla swoich wychowanków w środowisku lokalnym,
-
współpraca ze szkołą, ośrodkami pomocy społecznej i innymi instytucjami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, rodzinnych i innych,
-
zapewnienie pomocy i opieki wychowankom w ciąży,
-
zapewnienie usamodzielnienia wychowankom pełnoletnim.
-
§11
-
Placówka współpracuje z ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi oraz z rodzinami zastępczymi.
-
W organizacji prawidłowego procesu opiekuńczo-wychowawczego biorą udział wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy i pracownicy socjalni.
§12
-
Podstawowymi formami działalności opiekuńczo-wychowawczej w Placówce są:
-
zajęcia tematyczne i dydaktyczne prowadzone w poszczególnych grupach,
-
zajęcia korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne organizowane dla wychowanków mających trudności w nauce, wspomagające ich rozwój,
-
zajęcia higieniczno-porządkowe,
-
zajęcia socjalizacyjne, resocjalizacyjne, terapeutyczne rekompensujące brak wychowania w środowisku rodzinnym i przygotowujące do życia w społeczeństwie.
-
Placówka zapewnia swoim wychowankom pomoc w nauce, w odrabianiu zadań domowych oraz w miarę potrzeb udział w zajęciach wyrównawczych.
§ 13
-
W Placówce organizuje się opiekę w porze nocnej pomiędzy godzinami 21:00 – 6:30.
-
Opiekę w porze nocnej sprawują pracownicy z przygotowaniem pedagogicznym, w tym jeden wychowawca.
ROZDZIAŁ III
ORGANIZACJA PLACÓWKI
§ 14
-
Placówką jednoosobowo kieruje Dyrektor, który może upoważnić pracowników Placówki do dokonywania określonych czynności w jego imieniu.
-
Dyrektor jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników Placówki.
-
Strukturę organizacyjną Placówki określa schemat przedstawiony w załączniku nr 1 do Regulaminu. Zmian w strukturze organizacyjnej dokonuje Dyrektor na podstawie zarządzenia wewnętrznego.
-
Liczbę pracowników Placówki określa Dyrektor za zgodą Zarządu Powiatu.
-
Etatyzację dla poszczególnych stanowisk oraz szczegółowe zakresy działania i kompetencji pracowników Placówki ustala Dyrektor.
§ 15
-
Dyrektor kieruje bieżącymi sprawami Placówki, a w szczególności działalnością dydaktyczną, wychowawczo-opiekuńczą, finansowo-menedżerską oraz reprezentuje placówkę na zewnątrz.
-
Dyrektor organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Placówki.
-
Dyrektor dysponuje środkami finansowymi Placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
-
Dyrektor dba i odpowiada za powierzone Placówce mienie, realizuje zadania wynikające z przepisów o ochronie przeciwpożarowej.
-
W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z ogółem pracowników Placówki.
-
Dyrektor Placówki w szczególności:
-
sprawuje nadzór pedagogiczny, wychowawczo-opiekuńczy i czuwa nad przestrzeganiem dyscypliny pracy,
-
sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki dla ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
-
realizuje wnioski ogółu pracowników,
-
występuje do powiatu z wnioskiem o przeniesienie dziecka do innej placówki,
-
opracowuje dokumenty programowo – organizacyjne Placówki,
-
opracowuje zakres obowiązków pracowników Placówki,
-
informuje sąd rodzinny o zaistnieniu podstaw powrotu dziecka do rodziny,
-
podejmuje starania zmierzające do umieszczenia dziecka w rodzinie przysposabiającej, rodzinie zastępczej lub w Placówce rodzinnej,
-
występuje do właściwego powiatu z wnioskiem o przeniesienie dziecka do innej placówki,
-
przyjmuje wychowanków oraz prowadzi ich sprawy w oparciu o właściwe przepisy,
-
organizuje pracę wolontariuszy,
-
na wniosek wolontariusza wydaje opinię o jego pracy na rzecz Placówki,
-
wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa.
-
Dyrektor jest osobą zarządzającą Placówką w rozumieniu art. 31 § 1 Kodeksu pracy.
§ 16
-
Dyrektor Placówki ma prawo do:
-
wydawania poleceń służbowych pracownikom Placówki,
-
zatrudniania i zwalniania pracowników,
-
decydowania w sprawie przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych pracownikom Placówki,
-
występowania z wnioskiem o nadanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień podległym mu pracownikom,
-
wprowadzania innowacji w celu usprawnienia pracy w Placówce,
-
decydowania o wewnętrznej organizacji pracy Placówki i jej bieżącym funkcjonowaniu,
-
przeprowadzania okresowej kontroli pracy w Placówce.
-
Dyrektor odpowiada za:
-
standard uzyskiwanych przez Placówkę wyników wychowania oraz za opiekę nad wychowankami,
-
zgodność funkcjonowania Placówki z przepisami i niniejszym regulaminem,
-
bezpieczeństwo osób znajdujących się w obiekcie i podczas zajęć organizowanych przez Placówkę oraz za stan sanitarny i ochrony przeciwpożarowej obiektów Placówki,
-
celowe wykorzystanie środków zapewnionych na działalność Placówki,
-
zgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji pracowniczej i wychowanków, właściwe zabezpieczenie pieczęci i druków ścisłego zarachowania.
§ 17
-
W Placówce działa Stały Zespół ds. Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka zwany dalej Zespołem.
-
Zespół jest organem opiniującym i doradczym Dyrektora Placówki.
-
W skład Zespołu wchodzą:
-
Dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona,
-
pedagodzy i psycholodzy,
-
pracownicy socjalni,
-
wychowawcy grup bezpośrednio kierujący procesem wychowawczym dziecka.
-
Do udziału w posiedzeniach Zespołu mogą być zapraszani przedstawiciele właściwych Sądów Rodzinnych, powiatowych centrów pomocy rodzinie, ośrodków pomocy społecznej, instytucji oświatowych, ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, organizacji społecznych zajmujących się problematyką rodziny i dziecka oraz Policji i służby zdrowia.
-
Zebranie Zespołu zwoływane jest na każdy pisemny lub ustny wniosek członka Zespołu.
-
Zebranie Zespołu przygotowuje i prowadzi Dyrektor lub inny członek Zespołu przez niego upoważniony.
-
Dyrektor umożliwia członkom Zespołu zapoznanie się przed posiedzeniem z porządkiem obrad, ustalonym przez Dyrektora.
-
Uchwały Zespołu zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków Zespołu.
-
Zebrania Zespołu są protokołowane.
-
Członków Zespołu i osoby biorące udział w posiedzeniu Zespołu obowiązuje zakaz ujawniania treści i przebiegu posiedzeń.
§ 18
-
Podstawą do okresowej oceny sytuacji dziecka przez Zespół stanowią w szczególności:
-
opinia wychowawcy dziecka, informacje i dokumenty ze szkoły, do której, uczęszcza wychowanek,
-
opinia pedagoga lub psychologa, pracownika socjalnego, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub specjalistycznej,
-
wywiad środowiskowy,
-
karta pobytu dziecka.
-
Do zadań Zespołu należy:
-
analiza karty pobytu dziecka,
-
okresowa ocena sytuacji dziecka,
-
ustalanie aktualnej sytuacji rodziny dziecka,
-
analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną,
-
modyfikowanie indywidualnego planu pracy,
-
ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w Placówce,
-
opiniowanie wniosków wychowawców, Dyrektora, w sprawie przeniesienia wychowanka do innej placówki,
-
przygotowanie diagnozy psychologiczno-pedagogicznej dziecka oraz diagnozy jego sytuacji rodzinnej dla potrzeb sądu,
-
przydzielanie wychowawcy do wychowanków,
-
formułowanie wniosków i opinii dotyczących pracy specjalistów,
-
zatwierdzanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem przygotowywanych przez właściwego wychowawcę,
-
formułowanie pisemnych wniosków dotyczących zasadności dalszego pobytu dziecka w Placówce, powrotu do domu czy też umieszczenia dziecka w rodzinie adopcyjnej, zastępczej lub w Placówce rodzinnej,
-
wykonywanie innych powierzonych przez Dyrektora zadań,
-
zgłaszanie do ośrodka adopcyjno-opiekuńczego dzieci z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą adopcję,
-
ocena stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb,
-
informowania sądu o potrzebie umieszczenia dziecka w innej Placówce działającej na podstawie odrębnych przepisów dotyczących kształcenia i opieki zdrowotnej, takiej jak: ośrodek socjoterapii, ośrodek wychowawczy, ośrodek leczniczo-wychowawczy.
-
Zespół dokonuje okresowej oceny sytuacji dziecka w miarę potrzeb, nie rzadziej niż co pół roku.
§ 19
-
Dyrektor o podjętych przez Zespół decyzjach i wnioskach dotyczących pobytu wychowanków w Placówce informuje właściwe powiatowe centrum pomocy rodzinie oraz sądy rodzinne, które postanawiają o ewentualnej zmianie formy zakresu opieki.
-
Dyrektor nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym przedstawia Zespołowi ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Placówki.
§ 20
1. Wychowawca kieruje procesem wychowawczym dziecka, a także opracowuje przy udziale dziecka indywidualny plan pracy w porozumieniu z psychologiem, pedagogiem, pracownikiem socjalnym, a także innymi specjalistami.
2. Zadania wychowawcy ustala Dyrektor w imiennym zakresie obowiązków wychowawcy.
§ 21
-
Pedagog wspiera proces wychowawczy dzieci i odpowiedzialny jest za przygotowanie indywidualnej diagnozy dziecka, prowadzenie zajęć terapeutycznych oraz poradnictwo pedagogiczne dla rodziców dzieci przebywających w Placówce.
-
Zadania pedagoga ustala Dyrektor w imiennym zakresie obowiązków pedagoga.
§ 22
-
Psycholog wspiera proces wychowawczy dzieci i odpowiedzialny jest za przygotowanie indywidualnej diagnozy dziecka, prowadzenie zajęć terapeutycznych oraz poradnictwo psychologiczne dla rodziców dzieci przebywających w Placówce.
-
W miarę możliwości proces wychowawczy dziecka wspiera ten sam psycholog.
-
Zadania psychologa ustala Dyrektor w imiennym zakresie obowiązków psychologa.
§ 23
Zadania pracownika socjalnego ustala Dyrektor w imiennym zakresie obowiązków pracownika socjalnego.
§ 24
-
Działalność Placówki może być uzupełniana pracą wolontariuszy.
-
Wolontariusz wykonuje pracę pod nadzorem Dyrektora lub wychowawcy wyznaczonego przez Dyrektora.
-
Wolontariusz wykonuje swoje obowiązki na podstawie porozumienia zawartego z Dyrektorem.
-
Celem pracy woluntariuszy w Placówce są:
-
rozszerzenie zakresu opieki nad wychowankami,
-
wsparcie pracy wychowawców poprzez organizowanie kół zainteresowań i rozwijanie indywidualnych zdolności wychowanków,
-
zapoznanie środowiska lokalnego z problemami Placówki,
-
promocja idei wolontariatu.
ROZDZIAŁ IV
TRYB PRZYJMOWANIA DZIECI DO PLACÓWKI
§ 25
-
Przyjmowanie dziecka do Placówki odbywa się przez całą dobę.
-
Wychowankowie przyjmowani są do Placówki na podstawie skierowania Starosty Koszalińskiego na zasadach określonych w odrębnych przepisach, z zastrzeżeniem ust. 2.
-
W przypadkach określonych w odrębnych przepisach wychowankowie przyjmowani są do Placówki bez skierowania.
-
O przyjęciu do Placówki dziecka, w trybie o którym mowa w ust. 2 Dyrektor informuje Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie w ciągu 24 godzin od chwili przyjęcia.
§ 26
-
W uzasadnionych przypadkach przyjęcie dziecka na pobyt krótkotrwały bez skierowania do Placówki może nastąpić na prośbę dziecka, na wniosek jego rodziców lub opiekuna prawnego.
-
Placówka przyjmuje dzieci, o których mowa w ust. 1 w miarę posiadania wolnych miejsc.
-
W miarę posiadanych miejsc, jednakże w liczbie nie większej niż 2, Dyrektor może przyjąć celem objęcia opieką całodobową dzieci na wniosek ich rodziców lub opiekunów prawnych.
-
Zespół niezwłocznie dokonuje oceny sytuacji dziecka przyjętego w trybie określonym w ust. 1 i 3.
-
Placówka przyjmuje bez skierowania oraz bez uzyskania zgody przedstawicieli ustawowych lub bez orzeczenia sądu każde dziecko w wieku poniżej 13. roku życia i zapewnia mu opiekę do czasu wyjaśnienia sytuacji dziecka w przypadkach wymagających natychmiastowego zapewnienia dziecku opieki - na polecenie sędziego, doprowadzone przez Policję, szkołę lub osoby stwierdzające porzucenie dziecka, zagrożenie jego życia lub zdrowia.
-
W przypadkach określonych w ust. 1 i 5 Dyrektor obowiązany jest powiadomić nie później niż w ciągu 24 godzin właściwy Sąd Rodzinny.
§ 27
-
Doprowadzenie do Placówki małoletniego i nieletniego, skierowanego na podstawie orzeczenia sądu, regulują odrębne przepisy.
-
Przewiezienie wychowanka z Placówki do innych placówek należy do obowiązków Placówki.
§ 28
-
Pobyt dziecka w Placówce ustaje w przypadku:
-
powrotu dziecka do rodziny,
-
zakwalifikowania dziecka do innej formy opieki,
-
usamodzielnienia się dziecka,
-
orzeczenia sądu o zakończeniu pobytu dziecka w Placówce.
-
W przypadku samowolnego opuszczenia Placówki przez wychowanka lub nie zgłoszenia się w wyznaczonym terminie po usprawiedliwionej nieobecności Dyrektor Placówki:
-
przeprowadza postępowanie wyjaśniające,
-
o fakcie powiadamia w ciągu 24 godzin rodziców, opiekuna prawnego, policję, właściwy Sąd Rodzinny i właściwe powiatowe centrum pomocy rodzinie,
-
kieruje do Zespołu wniosek o przeniesienie wychowanka do innej placówki.
-
W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka Zespół ocenia zasadność dalszego pobytu dziecka w Placówce i kieruje sprawę do właściwego powiatowego centrum pomocy rodzinie lub Sądu, który wydał orzeczenie o umieszczeniu w Placówce.
-
Osobę, która ukończyła 18 rok życia, w przypadku samowolnego opuszczenia Placówki lub rażącego naruszenia zasad współżycia w Placówce, Dyrektor może wykreślić z ewidencji oraz odmówić ponownego przyjęcia.
-
Okresowy powrót dziecka do rodziny może nastąpić na podstawie wniosku Zespołu o zaistnieniu podstaw powrotu dziecka do rodziny, gdy sąd przychyli się do tego wniosku.
ROZDZIAŁ V
WYCHOWANKOWIE DOMU DZIECKA
§ 29
Wychowankowie są współgospodarzami Placówki i powinni być wdrażani do pracy na jej rzecz stosownie do ich wieku i możliwości.
§ 30
-
Placówka jest placówką koedukacyjną.
-
Wychowankowie Placówki podzieleni są na dwie grupy wychowawcze liczące do 10 osób.
-
Rodzeństwa kierowane do Placówki nie powinny być rozdzielane.
§ 31
-
Ciąża małoletniej nie może być powodem odmowy przyjęcia do Placówki.
-
Placówka ma obowiązek zapewnić małoletniej matce i jej dziecku opiekę do czasu umieszczenia jej razem z dzieckiem w innej odpowiedniej wyspecjalizowanej do tego typu opieki placówce.
-
W związku z brakiem odpowiednich warunków zabezpieczających potrzeby wychowanek będących w ciąży Placówka podejmuje starania o skierowania takiej wychowanki do domu dla małoletnich matek z dziećmi i kobiet w ciąży.
-
Stosownie do sytuacji prawnej małoletniej wychowanki w ciąży Dyrektor powiadamia o stanie ciąży małoletniej wychowanki jej rodziców, opiekuna prawnego lub sąd rodzinny.
§ 32
-
Wystrój i urządzenie Placówki winien być zbliżony do wyglądu domu rodzinnego.
-
Poszczególne grupy wychowawcze mają do dyspozycji pokoje mieszkalne, pomieszczenia do zabawy i nauki, pomieszczenia do samodzielnego przygotowania i spożywania posiłków, pomieszczenia sanitarne.
-
W działalności wychowawczej Placówka stara się zapewnić wychowankom najlepsze warunki wszechstronnego rozwoju poprzez integrację ze środowiskiem, zapewnienie stosownie do wieku dostępu do sprzętów i urządzeń gospodarstwa domowego w celu przygotowania do samodzielnego życia.
-
Wychowankowie Placówki – w zależności od wieku – uczęszczają do odpowiednich szkół lub zdobywają kwalifikacje w innych formach kształcenia.
-
Opiekę medyczną nad dziećmi sprawuje lekarz do którego są przydzieleni wychowankowie we właściwych niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej
§ 33
Placówka zobowiązany jest przechowywać dokumenty, przedmioty osobiste i wartościowe wychowanków.
§ 34
-
Teren Placówki wolno opuszczać wychowankowi tylko po uzyskaniu zgody wychowawcy.
-
Powrót wychowanka musi się odbyć zgodnie z ustalonym terminem.
-
Wychowankowie mogą wyjeżdżać na ferie oraz dni wolne od nauki do rodziców (opiekunów prawnych) lub rodzin zaprzyjaźnionych.
-
Dzieci do lat 13 mogą wyjeżdżać tylko pod opieką rodziców (opiekunów prawnych).
-
Młodzież powyżej 13 lat może samodzielnie wyjeżdżać do osób określonych w ust. 3 na pisemną prośbę rodziców (opiekunów prawnych) lub rodzin zaprzyjaźnionych.
-
Dzieci kierowane przez Sąd na pobyt interwencyjny mogą być urlopowane po wcześniejszym uzyskaniu zgody Sądu.
§ 35
Wychowankowie mogą być członkami organizacji dziecięcych i młodzieżowych uprawnionych do działalności na terenie szkół i placówek oświatowo – wychowawczych.
§ 36
-
W Placówce wychowankowie mogą tworzyć samorząd.
-
Zasady wyboru i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez dzieci przebywające w Placówce.
-
Opiekuna samorządu wybierają wychowankowie spośród pracowników zatrudnionych w Placówce.
-
Samorząd może przedstawiać Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania Placówki.
§ 37
Wychowanek ma prawo do:
-
wszechstronnego rozwoju zgodnie z Kartą Praw Dziecka,
-
opieki wychowawczej,
-
ochrony i poszanowania jego godności oraz życzliwego i podmiotowego traktowania,
-
wyrażania własnych poglądów we wszystkich sprawach jego dotyczących,
-
swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia w Placówce, a także światopoglądowych i religijnych,
-
uznania i poszanowania osobistych przekonań religijnych,
-
życzliwego traktowania przez wychowawców oraz innych pracowników Placówki,
-
wyposażenia odzieżowego w przypadku zmiany placówki,
-
rozwijania swoich zdolności i zainteresowań w trakcie procesu dydaktycznego i wychowawczego,
-
systematycznej, jawnej, obiektywnej i umotywowanej oceny swojej wiedzy, umiejętności i zachowania,
-
korzystania ze wszystkich pomieszczeń dydaktycznych, rekreacyjno – sportowych, terapeutycznych oraz sprzętu sportowego, środków dydaktycznych, księgozbioru na zasadach określonych poprzez system wychowawczy i regulaminy obowiązujące w Placówce,
-
składania skarg i wniosków do Dyrektora,
-
pokrycia przez Placówka kosztów przejazdu do miejsca uzasadnionego pobytu poza placówką i z powrotem,
-
otrzymywania drobnych kwot na własne wydatki (jeżeli objęci są całkowitą opieką) w wysokości ustalonej przez Dyrektora na podstawie odpowiednich przepisów,
-
prawidłowego przygotowania do samodzielnego życia,
-
otrzymywania różnego rodzaju nagród i wyróżnień jeśli na nie zasługuje,
-
bezpłatnej opieki lekarskiej i bezpłatnych leków,
-
uczestniczenia w kołach zainteresowań na terenie miasta, szkoły,
-
oglądania programów telewizyjnych zgodnie z potrzebami i dostosowanych do wieku,
-
przyjmowania odwiedzin rodziców, krewnych i znajomych,
§ 38
Wychowanek ma obowiązek:
-
przestrzegania postanowień zawartych w regulaminie Placówki,
-
uznawania godności i podmiotowości innych osób,
-
dbałości o życie i zdrowie, higienę oraz rozwój własny oraz kolegów i koleżanek,
-
dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w Placówce,
-
systematycznego uczęszczania na wszystkie zajęcia szkolne, a w przypadku zaistniałej nieobecności dostarczania usprawiedliwienia,
-
przestrzegania planu dnia w Placówce,
-
do wszystkich zwracać się z szacunkiem,
-
przestrzegania zasad kultury współżycia społecznego,
-
świadomego i rzetelnego wykonywania poleceń i zarządzeń Dyrektora, wychowawcy i innych pracowników Placówki,
-
zabierania ze sobą legitymacji szkolnej przy opuszczaniu terenu Placówki,
-
punktualnego powrotu do domu,
-
szanowania dobra społecznego,
-
dbania o sprzęt, wyposażenie, urządzenia, czystość i porządek pomieszczeń oraz terenów wokół Placówki,
-
poszanowania podręczników, pomocy szkolnych i sprzętu,
-
sumiennego pełnienia dyżurów i wykonywania prac z zakresu samoobsługi,
-
nienagannego zachowania w miejscach publicznych,
-
przechowywania swoich oszczędności w depozycie u wychowawcy lub w księgowości.
§ 39
-
Wychowankowie mogą być nagrodzeni za:
-
rzetelną naukę, pracę społeczną i rozwój osobisty,
-
wzorową postawę,
-
wybitne osiągnięcia.
-
Za szczególne osiągnięcia wychowanek może uzyskać następujące nagrody:
-
wyróżnienie wobec grupy przez wychowawcę lub Dyrektora,
-
wyróżnienie wobec wszystkich wychowanków,
-
pochwałę z wpisem do akt wychowanka,
-
list pochwalny do rodziców lub opiekunów prawnych,
-
rzeczowe w postaci odzieży, sprzętu sportowego, przedmiotów osobistego użytku, itp.
§ 40
-
W przypadku szczególnie negatywnego zachowania Dyrektor ma prawo ukarać wychowanka.
-
Za naruszenie obowiązków zawartych w regulaminie i norm współżycia społecznego wychowanek może otrzymać:
a) upomnienie wobec grupy,
-
upomnienie wobec wszystkich wychowanków,
-
naganę ustną wobec wszystkich wychowanków,
-
naganę z wpisaniem do akt wychowanka,
-
okresowe zawieszenie prawa do korzystania z imprez o charakterze rozrywkowym,
-
okresowe zawieszenie prawa do częściowego kieszonkowego.
-
Kary określone w ust. 3 lit. a i b może stosować także wychowawca.
-
Wychowanek ma prawo odwołać się do Dyrektora od kary, którą uważa za niesłuszną.
-
Czas rozpatrzenia odwołania nie może być dłuższy niż 7 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach 14 dni.
ROZDZIAŁ VI
STANDARDY WYCHOWANIA I OPIEKI
STANDARDY USŁUG ŚWIADCZONYCH W PLACÓWCE
§ 41
-
Placówka realizując standardy wychowania i opieki jest zobowiązana do:
-
tworzenia wychowankom warunków fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju,
-
poszanowania podmiotowości wychowanka, wysłuchiwania jego zdania i w miarę możliwości uwzględniania jego wniosków we wszelkich dotyczących go sprawach oraz informowania wychowanka o podejmowanych wobec niego działaniach,
-
zapewnienia poczucia bezpieczeństwa,
-
dbałości o poszanowanie i podtrzymanie związków emocjonalnych wychowanka z rodzicami, rodzeństwem i z innymi osobami zarówno spoza Placówki, jak i przebywającymi lub zatrudnionymi w Placówce,
-
uczenia nawiązywania więzi uczuciowych oraz związków interpersonalnych,
-
uczenia poszanowania tradycji, ciągłości kulturowej,
-
uczenia planowania i organizowania codziennych zajęć stosownie do wieku wychowanka,
-
uczenia organizowania czasu wolnego, w tym uczestniczenia w zajęciach kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych,
-
kształtowania u wychowanków nawyków i uczenia zachowań prozdrowotnych,
-
przygotowywania wychowanków do podejmowania odpowiedzialności za własne postępowanie oraz uczenia samodzielności w życiu,
-
wyrównywania deficytów rozwojowych wychowanków,
-
uzgadniania istotnych decyzji dotyczących wychowanka z jego rodzicami lub opiekunami prawnymi.
-
Po opuszczeniu Placówki jego wychowankowie mają prawo do korzystania przez okres 3 lat z porad specjalistów pracujących w Placówce.
§ 42
-
Placówka realizuje swoje działania umożliwiając wychowankom regularne, osobiste i bezpośrednie kontakty z rodzicami oraz innymi osobami bliskimi, z wyjątkiem przypadków, w których sąd zakazał lub ograniczył ich prawo do osobistych kontaktów z wychowankiem.
-
Placówka realizuje swoje zadania przez współpracę w szczególności z:
-
powiatowymi centrami pomocy rodzinie i ośrodkami pomocy społecznej, właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodziców wychowanków,
-
ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi, prowadzącymi poradnictwo i terapię dla rodziców wychowanków,
-
szkołami, do których uczęszczają, i szkołami, do których uczęszczali wychowankowie przed umieszczeniem w Placówce,
-
sądami rodzinnymi,
-
kuratorami sądowymi,
-
organizacjami zajmującymi się statutowo pomocą rodzinom, działającymi w środowisku rodziców wychowanków,
-
właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania oraz deklarowaną przynależność wyznaniową rodziców i siedzibę Placówki parafiami Kościoła Katolickiego i jednostkami organizacyjnymi innych kościołów i związków wyznaniowych.
§ 43
-
W sytuacji bezskutecznych działań na rzecz powrotu dziecka do rodziny Placówka podejmuje starania o umieszczeniu go w rodzinnej opiece zastępczej lub rodzinie przysposabiającej.
-
W celu umieszczenia dziecka w rodzinnej opiece zastępczej Placówka współpracuje z:
-
Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie,
-
ośrodkami adopcyjno – opiekuńczymi,
-
właściwym Sądem Rodzinnym.
§ 44
-
Placówka zapewnia standard świadczonych usług i zapewnia wychowankom:
-
wyżywienie dostosowane do ich potrzeb rozwojowych,
-
wyposażenie w:
-
odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku, stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb,
-
zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego,
-
środki higieny osobistej.
-
-
zaopatrzenie w:
-
leki,
-
podręczniki i przybory szkolne.
-
miesięcznie określoną, drobna kwotę do własnego dysponowania, o której mowa w § 50 lit. n Regulaminu.
-
Podstawowe produkty żywnościowe oraz napoje powinny być dostępne w Placówce przez całą dobę.
-
Placówka zapewnia wychowankom ponadto:
-
realizację obowiązku szkolnego oraz warunki do dalszego kształcenia się gwarantującego zdobycie kwalifikacji zawodowych, zgodnych z uzdolnieniami i zainteresowaniami,
-
pomoc w nauce, w szczególności przy odrabianiu zadań domowych oraz w miarę potrzeby przez udział w zajęciach wyrównawczych,
-
opłatę za pobyt w bursie lub w internacie, jeżeli dziecko uczy się poza miejscowością, w której znajduje się Placówka,
-
organizację działalności kulturalnej i rekreacyjnej, uwzględniającej święta i inne dni wynikające z tradycji i obyczajów,
-
możliwość zdobywania umiejętności pożytecznego spędzania czasu wolnego, rozwijającego zainteresowania i uzdolnienia,
-
możliwość zdobywania niezbędnej wiedzy w zakresie przygotowania do życia w rodzinie, prawa rodzinnego i opiekuńczego oraz poznania wzorów życia rodzinnego,
-
wyposażenie w podstawowe wiadomości i umiejętności niezbędne do samodzielnej organizacji gospodarstwa domowego,
-
pomoc w uzyskaniu pracy i mieszkania,
-
pomoc w racjonalnym wykorzystaniu środków przysługujących wychowankom usamodzielnionym na zagospodarowanie oraz przyznawanej im pomocy pieniężnej,
-
udzielanie możliwej pomocy prawnej, socjalnej, porad specjalistów w okresie niezbędnym do faktycznego usamodzielnienia nie krótszym niż 3 lata od opuszczenia Placówki.
-
Placówka, organizując działalność kulturalną i rekreacyjną, uwzględnia święta i inne dni wynikające z tradycji i obyczajów.
§ 45
Placówka zapewnia dzieciom ochronę zdrowia, a w tym:
-
ponosi koszty ubezpieczenia zdrowotnego dzieci,
-
opiekę lekarską oraz w razie potrzeby opiekę lekarzy specjalistów,
-
w miarę możliwości stałą opiekę pielęgniarską wg zasad określonych przez dyrektora właściwego zakładu opieki zdrowotnej w porozumieniu z Dyrektorem Placówki.
§ 46
-
Placówka zapewnia wychowankom:
-
zamieszkanie w pokojach maksymalnie 2 – osobowych, właściwie oświetlonych i wyposażonych w:
-
łóżka lub tapczany,
-
szafki i lampki nocne,
-
szafy lub miejsca w szafie na przechowanie rzeczy osobistych,
-
zabawki.
-
łazienki z miejscem do prania i suszenia rzeczy osobistych,
-
toalety umożliwiające korzystanie z nich w sposób zapewniający intymność i zgodność z zasadami higieny,
-
pomieszczenia do wypoczynku wyposażone w stoliki, krzesła, telewizor, gry, zabawki, książki,
-
miejsce do cichej nauki.
-
Placówka posiada:
-
kuchnię,
-
jadalnię dla wszystkich dzieci,
-
aneksy kuchenne przeznaczone do zajęć kulinarnych i przyrządzania śniadań i kolacji dla każdej grupy,
-
boisko do zajęć sportowych,
-
pokój socjalny (dla pedagoga),
-
gabinet pielęgniarski,
-
pokój dla dzieci chorych,
-
pralnię i suszarnię,
-
pomieszczenie do spotkań z osobami odwiedzającymi.
ROZDZIAŁ VII
DOKUMENTACJA PLACÓWKI
§ 47
-
W Placówce dla każdego dziecka prowadzi się:
-
Indywidualny plan pracy,
-
Kartę pobytu,
-
Kartę udziału w zajęciach specjalistycznych,
-
Arkusze badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych,.
-
-
Wzór karty pobytu dziecka określa Dyrektor Placówki.
-
Placówka prowadzi ponadto dokumentację dotyczącą pobytu wychowanków obejmującą:
-
akta osobowe wychowanków,
-
księgę ewidencji wychowanków,
-
indywidualne plany pracy z dzieckiem,
-
karty wyposażenia wychowanków,
-
arkusze badań i obserwacji,
-
dzienniki zajęć grup,
-
semestralne plany pracy opiekuńczo – wychowawczej w grupach,
-
dzienniki raportów nocnych.
-
-
Kartę wyposażenia prowadzi wychowawca grupy sprawujący opiekę nad danym wychowankiem.
-
Placówka prowadzi następującą dokumentację dotyczącą swojej działalności:
-
protokoły z posiedzeń Zespołu,
-
akta osobowe pracowników,
-
dokumentację finansową.
§ 48
-
Dla każdej grupy wychowawczej Placówka prowadzi dziennik zajęć wychowawczych.
-
W dzienniku zajęć wychowawczych odnotowuje się przebieg zajęć wychowawczych w danym roku szkolnym.
-
Dziennik zajęć wychowawczych zakłada wychowawca grupy, opatrując kartę tytułową dziennika pieczęcią Placówki, wpisując województwo, nazwę Placówki, adres, oznaczenie grupy, rok szkolny, imiona i nazwiska wychowawców grupy.
-
Do dziennika zajęć wychowawczych wychowawcy grup wpisują:
-
alfabetyczny wykaz wychowanków,
-
datę i miejsce urodzenia,
-
szkołę, klasę,
-
nazwisko i adres rodziców (opiekuna prawnego),
-
semestry,
-
przedmioty nauczania,
-
uwagi o wychowankach,
-
datę przybycia i opuszczenia Placówki.
5. W dzienniku zajęć wychowawczych odnotowuje się:
-
zajęcia w dniach nauki,
-
plan pracy,
-
kontakty z rodziną wychowanka,
-
kontakty z pedagogiem,
-
kontakty z wychowawcą klasy,
-
stopnie semestralne uzyskane przez wychowanków z poszczególnych przedmiotów,
-
hospitacje i wizytacje z podaniem nazwy zajęć i osoby prowadzącej (fakt przeprowadzenia zajęć hospitacji i wizytacji potwierdza się podpisem).
§ 49
-
Placówka w łącznych aktach prowadzi dokumentację osobistą wychowanka.
-
Dokumentacja osobista wychowanka obejmuje:
-
skierowanie,
-
wyciąg z aktu urodzenia,
-
orzeczenie sądu,
-
odpisy aktu zgonu rodziców, jeżeli nie żyją,
-
dokumenty meldunkowe,
-
korespondencję w sprawach wychowanka,
-
dokumenty szkolne,
-
orzeczenie lub opinię kwalifikacyjną,
-
wnioski i wskazania dotyczące opieki,
-
zeszyty spostrzeżeń,
-
aktualny wywiad środowiskowy,
-
indywidualne plany pracy z dzieckiem,
-
kartę pobytu dziecka,
-
osobistą dokumentację zdrowotną,
§ 50
Każdorazowe wyjście grupy poza teren Placówki wychowawca wpisuje do dziennika zajęć wychowawczych.
§ 51
-
Zasady znakowania akt określa instrukcja kancelaryjna według symboliki określonej przez Dyrektora.
-
Akta spraw zakończonych gromadzone są w Archiwum Zakładowym, działającym zgodnie z instrukcją archiwalną
ROZDZIAŁ VIII
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 52
Pracownicy Placówki zobowiązani są do przestrzegania tajemnicy służbowej.
§ 53
Zasady prowadzenia przez placówkę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
§ 54
Odpłatność za pobyt dziecka korzystającego z opieki całkowitej w Placówce opiekuńczo-wychowawczej ustala Starosta Koszaliński, bądź dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie w zakresie udzielonego przez Starostę upoważnienia, w oparciu o dokumentację potwierdzającą sytuację materialno–dochodową i rodzinną osób zobowiązanych do odpłatności.
§ 55
Placówka używa pieczęci o treści:
Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza
„D o m D z i e c k a”
76-032 Mielno
ul. Chrobrego 45 tel. 318-90-63
§ 56
Zmian w niniejszym regulaminie dokonuje Zarządu Powiatu w Koszalinie.