Regulamin Organizacyjny Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo - Wychowawczej

ROZDZIAŁ I


POSTANOWIENIA OGÓLNE


§ 1

  1. Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza z siedzibą w Mielnie jest całodobową, wielofunkcyjną placówką opiekuńczo-wychowawczą w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz. 331).

  2. Placówka mieści się w Mielnie przy ul. Chrobrego 45.

  3. Placówka działa jako jednostka wielofunkcyjna na podstawie uchwały Rady Powiatu w Koszalinie Nr XVIII/204/05 z dnia 26 kwietnia 2005r. w sprawie przekształcenia Domu Dziecka w Mielnie w Wielofunkcyjną Placówkę Opiekuńczo – Wychowawczą w Mielnie.


§ 2

  1. Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza w Mielnie, zwana dalej Placówką, jest budżetową jednostką organizacyjną pomocy społecznej Powiatu Koszalińskiego.

  2. Placówka używa nazwy Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza Dom Dziecka w Mielnie.

  3. Placówka realizuje zadania w szczególności na podstawie:

  1. ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004r. Nr 64, poz. 593 z póź. zm.) oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy,

  2. rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz. 331) zwanego dalej rozporządzeniem,

  3. Konwencja o Prawach Dziecka (Dz.U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 z póź. zm.).


§3

  1. Placówka zapewnia dziecku całodobową ciągłą lub okresową opiekę i wychowanie oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby bytowe, rozwojowe, w tym emocjonalne, społeczne, religijne, a także zapewnia korzystanie z przysługujących na podstawie odrębnych przepisów świadczeń zdrowotnych i kształcenia.

  2. Placówka zapewnia ciągłą opiekę i wychowanie dzieciom zakwalifikowanym do socjalizacji od 3 roku życia do uzyskania pełnoletności lub po uzyskaniu pełnoletności do czasu ukończenia szkoły, w której się uczą (nie dłużej niż do 24 roku życia), całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodzicielskiej, dla których nie znaleziono opieki zastępczej.

  3. Placówka zapewnia okresową opiekę i wychowanie dzieciom z interwencji przyjmowanym od 11 roku życia na podstawie rozstrzygnięcia sądu w sprawach opiekuńczych, niezależnie od miejsca zamieszkania. W wyjątkowych przypadkach mogą być przyjmowane dzieci młodsze.

  4. Interwencyjny pobyt dziecka w Placówce nie może trwać dłużej niż 3 miesiące. W przypadku gdy postępowanie sądowe w sprawie uregulowania sytuacji prawnej dziecka jest w toku, pobyt w Placówce może być przedłużony, nie dłużej niż o 3 miesiące.

  5. Placówka zapewnia dzieciom opiekę i wychowanie, odpowiednią do ich potrzeb, warunków rozwoju, przygotowuje do samodzielnego życia.


§ 4

Placówka zaspokajając potrzeby wychowanków, kieruje się w szczególności:

  1. dobrem dziecka,

  2. poszanowaniem praw dziecka,

  3. potrzebą wyrównania deficytów rozwojowych,

  4. koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwój zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych,

  5. potrzebą działań przygotowujących do samodzielnego życia,

  6. poszanowaniem praw rodziców wynikających z przepisów prawa rodzinnego, w szczególności prawa do kontaktowania się z dzieckiem,

  7. potrzebą odpowiednich działań w celu utrzymywania więzi dziecka z rodziną i umożliwienia jego powrotu do rodziny.


§ 5

    1. Czas pracy Placówki dostosowany jest do jego zadań i potrzeb wychowanków.

    2. Placówka pełni opiekę całodobową.

    3. Placówka może tworzyć dla swoich wychowanków odpowiednie formy opieki w środowisku, w szczególności rodziny zaprzyjaźnione.


§ 6

        1. Organem prowadzącym placówkę jest Powiat Koszaliński.

        2. Wydział Polityki Społecznej Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie sprawuje nadzór pedagogiczny nad Placówką.


§ 7

  1. Placówka dysponuje 24 miejscami.

  2. Dyrektor Placówki, jeżeli pozwalają na to warunki i przemawiają za tym okoliczności, może przyjąć do Placówki większą niż określoną w ust. 1 liczbę wychowanków.


ROZDZIAŁ II

CELE I ZADANIA


§ 8

Placówka tworzy właściwe dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży warunki wychowawcze, zdrowotne i materialne oraz umożliwia prawidłowy przebieg procesów rozwoju i socjalizacji.


§ 9

        1. Placówka realizuje swoje cele we współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie, rodziną wychowanka, sądami rodzinnymi, ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi, i innymi jednostkami pomocy społecznej oraz instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.

        2. Placówka utrzymuje kontakt z rodzicami lub innymi członkami rodziny wychowanków w celu tworzenia warunków ich powrotu do rodziny, znalezienia rodziny przysposabiającej lub umieszczenia w rodzinnej opiece zastępczej.

        3. Placówka współpracuje z rodziną dziecka, zapewnia jej i dziecku pomoc, inicjuje działania niezbędne do unormowania sytuacji rodziny i umożliwia powrót dziecka do rodziny.

        4. Placówka pracuje z rodziną dziecka w celu usprawnienia jej umiejętności opiekuńczo-wychowawczych.


§ 10

  1. Placówka zapewnia warunki prawidłowego rozwoju psychofizycznego dzieci zaspokajając potrzeby emocjonalne kompensujące brak domu rodzinnego.

  2. Placówka w razie potrzeby zapewnia opiekę pielęgnacyjną, konsultacje i opiekę lekarską.

  3. Placówka prowadzi działalność w zakresie interwencji polegającą na:

  1. przyjmowaniu dzieci w nagłej sytuacji kryzysowej,

  2. zapewnieniu dziecku doraźnej opieki na czas trwania sytuacji kryzysowej,

  3. sporządzaniu diagnozy psychologiczno-pedagogicznej dziecka i diagnozy jego sytuacji rodzinnej oraz ustala wskazania do dalszej pracy z dzieckiem,

  4. zaspokajaniu indywidualnych potrzeb edukacyjnych dziecka, umożliwianie mu wyrównania opóźnień szkolnych.

  1. Do zadań Placówki należą ponadto:

    1. prowadzenie działalności związanej z poradnictwem rodzinnym,

    2. poszukiwanie rodzin zaprzyjaźnionych dla swoich wychowanków w środowisku lokalnym,

    3. współpraca ze szkołą, ośrodkami pomocy społecznej i innymi instytucjami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, rodzinnych i innych,

    4. zapewnienie pomocy i opieki wychowankom w ciąży,

    5. zapewnienie usamodzielnienia wychowankom pełnoletnim.

§11

        1. Placówka współpracuje z ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi oraz z rodzinami zastępczymi.

        2. W organizacji prawidłowego procesu opiekuńczo-wychowawczego biorą udział wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy i pracownicy socjalni.


§12

  1. Podstawowymi formami działalności opiekuńczo-wychowawczej w Placówce są:

  1. zajęcia tematyczne i dydaktyczne prowadzone w poszczególnych grupach,

  2. zajęcia korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne organizowane dla wychowanków mających trudności w nauce, wspomagające ich rozwój,

  3. zajęcia higieniczno-porządkowe,

  4. zajęcia socjalizacyjne, resocjalizacyjne, terapeutyczne rekompensujące brak wychowania w środowisku rodzinnym i przygotowujące do życia w społeczeństwie.

  1. Placówka zapewnia swoim wychowankom pomoc w nauce, w odrabianiu zadań domowych oraz w miarę potrzeb udział w zajęciach wyrównawczych.


§ 13

    1. W Placówce organizuje się opiekę w porze nocnej pomiędzy godzinami 21:00 – 6:30.

    2. Opiekę w porze nocnej sprawują pracownicy z przygotowaniem pedagogicznym, w tym jeden wychowawca.


ROZDZIAŁ III

ORGANIZACJA PLACÓWKI


§ 14

  1. Placówką jednoosobowo kieruje Dyrektor, który może upoważnić pracowników Placówki do dokonywania określonych czynności w jego imieniu.

  2. Dyrektor jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników Placówki.

  3. Strukturę organizacyjną Placówki określa schemat przedstawiony w załączniku nr 1 do Regulaminu. Zmian w strukturze organizacyjnej dokonuje Dyrektor na podstawie zarządzenia wewnętrznego.

  4. Liczbę pracowników Placówki określa Dyrektor za zgodą Zarządu Powiatu.

  5. Etatyzację dla poszczególnych stanowisk oraz szczegółowe zakresy działania i kompetencji pracowników Placówki ustala Dyrektor.


§ 15

  1. Dyrektor kieruje bieżącymi sprawami Placówki, a w szczególności działalnością dydaktyczną, wychowawczo-opiekuńczą, finansowo-menedżerską oraz reprezentuje placówkę na zewnątrz.

  2. Dyrektor organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Placówki.

  3. Dyrektor dysponuje środkami finansowymi Placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.

  4. Dyrektor dba i odpowiada za powierzone Placówce mienie, realizuje zadania wynikające z przepisów o ochronie przeciwpożarowej.

  5. W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z ogółem pracowników Placówki.

  6. Dyrektor Placówki w szczególności:

    1. sprawuje nadzór pedagogiczny, wychowawczo-opiekuńczy i czuwa nad przestrzeganiem dyscypliny pracy,

    2. sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki dla ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego,

    3. realizuje wnioski ogółu pracowników,

    4. występuje do powiatu z wnioskiem o przeniesienie dziecka do innej placówki,

    5. opracowuje dokumenty programowo – organizacyjne Placówki,

    6. opracowuje zakres obowiązków pracowników Placówki,

    7. informuje sąd rodzinny o zaistnieniu podstaw powrotu dziecka do rodziny,

    8. podejmuje starania zmierzające do umieszczenia dziecka w rodzinie przysposabiającej, rodzinie zastępczej lub w Placówce rodzinnej,

    9. występuje do właściwego powiatu z wnioskiem o przeniesienie dziecka do innej placówki,

    10. przyjmuje wychowanków oraz prowadzi ich sprawy w oparciu o właściwe przepisy,

    11. organizuje pracę wolontariuszy,

    12. na wniosek wolontariusza wydaje opinię o jego pracy na rzecz Placówki,

    13. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa.

  1. Dyrektor jest osobą zarządzającą Placówką w rozumieniu art. 31 § 1 Kodeksu pracy.


§ 16

  1. Dyrektor Placówki ma prawo do:

  1. wydawania poleceń służbowych pracownikom Placówki,

  2. zatrudniania i zwalniania pracowników,

  3. decydowania w sprawie przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych pracownikom Placówki,

  4. występowania z wnioskiem o nadanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień podległym mu pracownikom,

  5. wprowadzania innowacji w celu usprawnienia pracy w Placówce,

  6. decydowania o wewnętrznej organizacji pracy Placówki i jej bieżącym funkcjonowaniu,

  7. przeprowadzania okresowej kontroli pracy w Placówce.

  1. Dyrektor odpowiada za:

  1. standard uzyskiwanych przez Placówkę wyników wychowania oraz za opiekę nad wychowankami,

  2. zgodność funkcjonowania Placówki z przepisami i niniejszym regulaminem,

  3. bezpieczeństwo osób znajdujących się w obiekcie i podczas zajęć organizowanych przez Placówkę oraz za stan sanitarny i ochrony przeciwpożarowej obiektów Placówki,

  4. celowe wykorzystanie środków zapewnionych na działalność Placówki,

  5. zgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji pracowniczej i wychowanków, właściwe zabezpieczenie pieczęci i druków ścisłego zarachowania.


§ 17

  1. W Placówce działa Stały Zespół ds. Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka zwany dalej Zespołem.

  2. Zespół jest organem opiniującym i doradczym Dyrektora Placówki.

  3. W skład Zespołu wchodzą:

  1. Dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona,

  2. pedagodzy i psycholodzy,

  3. pracownicy socjalni,

  4. wychowawcy grup bezpośrednio kierujący procesem wychowawczym dziecka.

  1. Do udziału w posiedzeniach Zespołu mogą być zapraszani przedstawiciele właściwych Sądów Rodzinnych, powiatowych centrów pomocy rodzinie, ośrodków pomocy społecznej, instytucji oświatowych, ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, organizacji społecznych zajmujących się problematyką rodziny i dziecka oraz Policji i służby zdrowia.

  2. Zebranie Zespołu zwoływane jest na każdy pisemny lub ustny wniosek członka Zespołu.

  3. Zebranie Zespołu przygotowuje i prowadzi Dyrektor lub inny członek Zespołu przez niego upoważniony.

  4. Dyrektor umożliwia członkom Zespołu zapoznanie się przed posiedzeniem z porządkiem obrad, ustalonym przez Dyrektora.

  5. Uchwały Zespołu zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków Zespołu.

  6. Zebrania Zespołu są protokołowane.

  7. Członków Zespołu i osoby biorące udział w posiedzeniu Zespołu obowiązuje zakaz ujawniania treści i przebiegu posiedzeń.


§ 18

  1. Podstawą do okresowej oceny sytuacji dziecka przez Zespół stanowią w szczególności:

  1. opinia wychowawcy dziecka, informacje i dokumenty ze szkoły, do której, uczęszcza wychowanek,

  2. opinia pedagoga lub psychologa, pracownika socjalnego, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub specjalistycznej,

  3. wywiad środowiskowy,

  4. karta pobytu dziecka.

  1. Do zadań Zespołu należy:

    1. analiza karty pobytu dziecka,

    2. okresowa ocena sytuacji dziecka,

    3. ustalanie aktualnej sytuacji rodziny dziecka,

    4. analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną,

    5. modyfikowanie indywidualnego planu pracy,

    6. ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w Placówce,

    7. opiniowanie wniosków wychowawców, Dyrektora, w sprawie przeniesienia wychowanka do innej placówki,

    8. przygotowanie diagnozy psychologiczno-pedagogicznej dziecka oraz diagnozy jego sytuacji rodzinnej dla potrzeb sądu,

    9. przydzielanie wychowawcy do wychowanków,

    10. formułowanie wniosków i opinii dotyczących pracy specjalistów,

    11. zatwierdzanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem przygotowywanych przez właściwego wychowawcę,

    12. formułowanie pisemnych wniosków dotyczących zasadności dalszego pobytu dziecka w Placówce, powrotu do domu czy też umieszczenia dziecka w rodzinie adopcyjnej, zastępczej lub w Placówce rodzinnej,

    13. wykonywanie innych powierzonych przez Dyrektora zadań,

    14. zgłaszanie do ośrodka adopcyjno-opiekuńczego dzieci z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą adopcję,

    15. ocena stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb,

    16. informowania sądu o potrzebie umieszczenia dziecka w innej Placówce działającej na podstawie odrębnych przepisów dotyczących kształcenia i opieki zdrowotnej, takiej jak: ośrodek socjoterapii, ośrodek wychowawczy, ośrodek leczniczo-wychowawczy.

  1. Zespół dokonuje okresowej oceny sytuacji dziecka w miarę potrzeb, nie rzadziej niż co pół roku.


§ 19

        1. Dyrektor o podjętych przez Zespół decyzjach i wnioskach dotyczących pobytu wychowanków w Placówce informuje właściwe powiatowe centrum pomocy rodzinie oraz sądy rodzinne, które postanawiają o ewentualnej zmianie formy zakresu opieki.

        2. Dyrektor nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym przedstawia Zespołowi ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Placówki.


§ 20

1. Wychowawca kieruje procesem wychowawczym dziecka, a także opracowuje przy udziale dziecka indywidualny plan pracy w porozumieniu z psychologiem, pedagogiem, pracownikiem socjalnym, a także innymi specjalistami.

2. Zadania wychowawcy ustala Dyrektor w imiennym zakresie obowiązków wychowawcy.


§ 21

              1. Pedagog wspiera proces wychowawczy dzieci i odpowiedzialny jest za przygotowanie indywidualnej diagnozy dziecka, prowadzenie zajęć terapeutycznych oraz poradnictwo pedagogiczne dla rodziców dzieci przebywających w Placówce.

              2. Zadania pedagoga ustala Dyrektor w imiennym zakresie obowiązków pedagoga.


§ 22

        1. Psycholog wspiera proces wychowawczy dzieci i odpowiedzialny jest za przygotowanie indywidualnej diagnozy dziecka, prowadzenie zajęć terapeutycznych oraz poradnictwo psychologiczne dla rodziców dzieci przebywających w Placówce.

        2. W miarę możliwości proces wychowawczy dziecka wspiera ten sam psycholog.

        3. Zadania psychologa ustala Dyrektor w imiennym zakresie obowiązków psychologa.


§ 23

Zadania pracownika socjalnego ustala Dyrektor w imiennym zakresie obowiązków pracownika socjalnego.


§ 24

              1. Działalność Placówki może być uzupełniana pracą wolontariuszy.

              2. Wolontariusz wykonuje pracę pod nadzorem Dyrektora lub wychowawcy wyznaczonego przez Dyrektora.

              3. Wolontariusz wykonuje swoje obowiązki na podstawie porozumienia zawartego z Dyrektorem.

              4. Celem pracy woluntariuszy w Placówce są:

    1. rozszerzenie zakresu opieki nad wychowankami,

    2. wsparcie pracy wychowawców poprzez organizowanie kół zainteresowań i rozwijanie indywidualnych zdolności wychowanków,

    3. zapoznanie środowiska lokalnego z problemami Placówki,

    4. promocja idei wolontariatu.




ROZDZIAŁ IV

TRYB PRZYJMOWANIA DZIECI DO PLACÓWKI


§ 25

  1. Przyjmowanie dziecka do Placówki odbywa się przez całą dobę.

  2. Wychowankowie przyjmowani są do Placówki na podstawie skierowania Starosty Koszalińskiego na zasadach określonych w odrębnych przepisach, z zastrzeżeniem ust. 2.

  3. W przypadkach określonych w odrębnych przepisach wychowankowie przyjmowani są do Placówki bez skierowania.

  4. O przyjęciu do Placówki dziecka, w trybie o którym mowa w ust. 2 Dyrektor informuje Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie w ciągu 24 godzin od chwili przyjęcia.


§ 26

  1. W uzasadnionych przypadkach przyjęcie dziecka na pobyt krótkotrwały bez skierowania do Placówki może nastąpić na prośbę dziecka, na wniosek jego rodziców lub opiekuna prawnego.

  2. Placówka przyjmuje dzieci, o których mowa w ust. 1 w miarę posiadania wolnych miejsc.

  3. W miarę posiadanych miejsc, jednakże w liczbie nie większej niż 2, Dyrektor może przyjąć celem objęcia opieką całodobową dzieci na wniosek ich rodziców lub opiekunów prawnych.

  4. Zespół niezwłocznie dokonuje oceny sytuacji dziecka przyjętego w trybie określonym w ust. 1 i 3.

  5. Placówka przyjmuje bez skierowania oraz bez uzyskania zgody przedstawicieli ustawowych lub bez orzeczenia sądu każde dziecko w wieku poniżej 13. roku życia i zapewnia mu opiekę do czasu wyjaśnienia sytuacji dziecka w przypadkach wymagających natychmiastowego zapewnienia dziecku opieki - na polecenie sędziego, doprowadzone przez Policję, szkołę lub osoby stwierdzające porzucenie dziecka, zagrożenie jego życia lub zdrowia.

  6. W przypadkach określonych w ust. 1 i 5 Dyrektor obowiązany jest powiadomić nie później niż w ciągu 24 godzin właściwy Sąd Rodzinny.


§ 27

  1. Doprowadzenie do Placówki małoletniego i nieletniego, skierowanego na podstawie orzeczenia sądu, regulują odrębne przepisy.

  2. Przewiezienie wychowanka z Placówki do innych placówek należy do obowiązków Placówki.


§ 28

  1. Pobyt dziecka w Placówce ustaje w przypadku:

    1. powrotu dziecka do rodziny,

    2. zakwalifikowania dziecka do innej formy opieki,

    3. usamodzielnienia się dziecka,

    4. orzeczenia sądu o zakończeniu pobytu dziecka w Placówce.

  1. W przypadku samowolnego opuszczenia Placówki przez wychowanka lub nie zgłoszenia się w wyznaczonym terminie po usprawiedliwionej nieobecności Dyrektor Placówki:

  1. przeprowadza postępowanie wyjaśniające,

  2. o fakcie powiadamia w ciągu 24 godzin rodziców, opiekuna prawnego, policję, właściwy Sąd Rodzinny i właściwe powiatowe centrum pomocy rodzinie,

  3. kieruje do Zespołu wniosek o przeniesienie wychowanka do innej placówki.

  1. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka Zespół ocenia zasadność dalszego pobytu dziecka w Placówce i kieruje sprawę do właściwego powiatowego centrum pomocy rodzinie lub Sądu, który wydał orzeczenie o umieszczeniu w Placówce.

  2. Osobę, która ukończyła 18 rok życia, w przypadku samowolnego opuszczenia Placówki lub rażącego naruszenia zasad współżycia w Placówce, Dyrektor może wykreślić z ewidencji oraz odmówić ponownego przyjęcia.

  3. Okresowy powrót dziecka do rodziny może nastąpić na podstawie wniosku Zespołu o zaistnieniu podstaw powrotu dziecka do rodziny, gdy sąd przychyli się do tego wniosku.


ROZDZIAŁ V

WYCHOWANKOWIE DOMU DZIECKA


§ 29

Wychowankowie są współgospodarzami Placówki i powinni być wdrażani do pracy na jej rzecz stosownie do ich wieku i możliwości.


§ 30

              1. Placówka jest placówką koedukacyjną.

              2. Wychowankowie Placówki podzieleni są na dwie grupy wychowawcze liczące do 10 osób.

              3. Rodzeństwa kierowane do Placówki nie powinny być rozdzielane.


§ 31

        1. Ciąża małoletniej nie może być powodem odmowy przyjęcia do Placówki.

        2. Placówka ma obowiązek zapewnić małoletniej matce i jej dziecku opiekę do czasu umieszczenia jej razem z dzieckiem w innej odpowiedniej wyspecjalizowanej do tego typu opieki placówce.

        3. W związku z brakiem odpowiednich warunków zabezpieczających potrzeby wychowanek będących w ciąży Placówka podejmuje starania o skierowania takiej wychowanki do domu dla małoletnich matek z dziećmi i kobiet w ciąży.

        4. Stosownie do sytuacji prawnej małoletniej wychowanki w ciąży Dyrektor powiadamia o stanie ciąży małoletniej wychowanki jej rodziców, opiekuna prawnego lub sąd rodzinny.


§ 32

              1. Wystrój i urządzenie Placówki winien być zbliżony do wyglądu domu rodzinnego.

              2. Poszczególne grupy wychowawcze mają do dyspozycji pokoje mieszkalne, pomieszczenia do zabawy i nauki, pomieszczenia do samodzielnego przygotowania i spożywania posiłków, pomieszczenia sanitarne.

              3. W działalności wychowawczej Placówka stara się zapewnić wychowankom najlepsze warunki wszechstronnego rozwoju poprzez integrację ze środowiskiem, zapewnienie stosownie do wieku dostępu do sprzętów i urządzeń gospodarstwa domowego w celu przygotowania do samodzielnego życia.

              4. Wychowankowie Placówki – w zależności od wieku – uczęszczają do odpowiednich szkół lub zdobywają kwalifikacje w innych formach kształcenia.

              5. Opiekę medyczną nad dziećmi sprawuje lekarz do którego są przydzieleni wychowankowie we właściwych niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej


§ 33

Placówka zobowiązany jest przechowywać dokumenty, przedmioty osobiste i wartościowe wychowanków.


§ 34

              1. Teren Placówki wolno opuszczać wychowankowi tylko po uzyskaniu zgody wychowawcy.

              2. Powrót wychowanka musi się odbyć zgodnie z ustalonym terminem.

              3. Wychowankowie mogą wyjeżdżać na ferie oraz dni wolne od nauki do rodziców (opiekunów prawnych) lub rodzin zaprzyjaźnionych.

              4. Dzieci do lat 13 mogą wyjeżdżać tylko pod opieką rodziców (opiekunów prawnych).

              5. Młodzież powyżej 13 lat może samodzielnie wyjeżdżać do osób określonych w ust. 3 na pisemną prośbę rodziców (opiekunów prawnych) lub rodzin zaprzyjaźnionych.

              6. Dzieci kierowane przez Sąd na pobyt interwencyjny mogą być urlopowane po wcześniejszym uzyskaniu zgody Sądu.


§ 35

Wychowankowie mogą być członkami organizacji dziecięcych i młodzieżowych uprawnionych do działalności na terenie szkół i placówek oświatowo – wychowawczych.


§ 36

        1. W Placówce wychowankowie mogą tworzyć samorząd.

        2. Zasady wyboru i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez dzieci przebywające w Placówce.

        3. Opiekuna samorządu wybierają wychowankowie spośród pracowników zatrudnionych w Placówce.

        4. Samorząd może przedstawiać Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania Placówki.


§ 37

Wychowanek ma prawo do:

  1. wszechstronnego rozwoju zgodnie z Kartą Praw Dziecka,

  2. opieki wychowawczej,

  3. ochrony i poszanowania jego godności oraz życzliwego i podmiotowego traktowania,

  4. wyrażania własnych poglądów we wszystkich sprawach jego dotyczących,

  5. swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia w Placówce, a także światopoglądowych i religijnych,

  6. uznania i poszanowania osobistych przekonań religijnych,

  7. życzliwego traktowania przez wychowawców oraz innych pracowników Placówki,

  8. wyposażenia odzieżowego w przypadku zmiany placówki,

  9. rozwijania swoich zdolności i zainteresowań w trakcie procesu dydaktycznego i wychowawczego,

  10. systematycznej, jawnej, obiektywnej i umotywowanej oceny swojej wiedzy, umiejętności i zachowania,

  11. korzystania ze wszystkich pomieszczeń dydaktycznych, rekreacyjno – sportowych, terapeutycznych oraz sprzętu sportowego, środków dydaktycznych, księgozbioru na zasadach określonych poprzez system wychowawczy i regulaminy obowiązujące w Placówce,

  12. składania skarg i wniosków do Dyrektora,

  13. pokrycia przez Placówka kosztów przejazdu do miejsca uzasadnionego pobytu poza placówką i z powrotem,

  14. otrzymywania drobnych kwot na własne wydatki (jeżeli objęci są całkowitą opieką) w wysokości ustalonej przez Dyrektora na podstawie odpowiednich przepisów,

  15. prawidłowego przygotowania do samodzielnego życia,

  16. otrzymywania różnego rodzaju nagród i wyróżnień jeśli na nie zasługuje,

  17. bezpłatnej opieki lekarskiej i bezpłatnych leków,

  18. uczestniczenia w kołach zainteresowań na terenie miasta, szkoły,

  19. oglądania programów telewizyjnych zgodnie z potrzebami i dostosowanych do wieku,

  20. przyjmowania odwiedzin rodziców, krewnych i znajomych,


§ 38

Wychowanek ma obowiązek:

  1. przestrzegania postanowień zawartych w regulaminie Placówki,

  2. uznawania godności i podmiotowości innych osób,

  3. dbałości o życie i zdrowie, higienę oraz rozwój własny oraz kolegów i koleżanek,

  4. dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w Placówce,

  5. systematycznego uczęszczania na wszystkie zajęcia szkolne, a w przypadku zaistniałej nieobecności dostarczania usprawiedliwienia,

  6. przestrzegania planu dnia w Placówce,

  7. do wszystkich zwracać się z szacunkiem,

  8. przestrzegania zasad kultury współżycia społecznego,

  9. świadomego i rzetelnego wykonywania poleceń i zarządzeń Dyrektora, wychowawcy i innych pracowników Placówki,

  10. zabierania ze sobą legitymacji szkolnej przy opuszczaniu terenu Placówki,

  11. punktualnego powrotu do domu,

  12. szanowania dobra społecznego,

  13. dbania o sprzęt, wyposażenie, urządzenia, czystość i porządek pomieszczeń oraz terenów wokół Placówki,

  14. poszanowania podręczników, pomocy szkolnych i sprzętu,

  15. sumiennego pełnienia dyżurów i wykonywania prac z zakresu samoobsługi,

  16. nienagannego zachowania w miejscach publicznych,

  17. przechowywania swoich oszczędności w depozycie u wychowawcy lub w księgowości.


§ 39

              1. Wychowankowie mogą być nagrodzeni za:

  1. rzetelną naukę, pracę społeczną i rozwój osobisty,

  2. wzorową postawę,

  3. wybitne osiągnięcia.

              1. Za szczególne osiągnięcia wychowanek może uzyskać następujące nagrody:

  1. wyróżnienie wobec grupy przez wychowawcę lub Dyrektora,

  2. wyróżnienie wobec wszystkich wychowanków,

  3. pochwałę z wpisem do akt wychowanka,

  4. list pochwalny do rodziców lub opiekunów prawnych,

  5. rzeczowe w postaci odzieży, sprzętu sportowego, przedmiotów osobistego użytku, itp.


§ 40

    1. W przypadku szczególnie negatywnego zachowania Dyrektor ma prawo ukarać wychowanka.

    2. Za naruszenie obowiązków zawartych w regulaminie i norm współżycia społecznego wychowanek może otrzymać:

a) upomnienie wobec grupy,

  1. upomnienie wobec wszystkich wychowanków,

  2. naganę ustną wobec wszystkich wychowanków,

  3. naganę z wpisaniem do akt wychowanka,

  4. okresowe zawieszenie prawa do korzystania z imprez o charakterze rozrywkowym,

  5. okresowe zawieszenie prawa do częściowego kieszonkowego.

    1. Kary określone w ust. 3 lit. a i b może stosować także wychowawca.

    2. Wychowanek ma prawo odwołać się do Dyrektora od kary, którą uważa za niesłuszną.

    3. Czas rozpatrzenia odwołania nie może być dłuższy niż 7 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach 14 dni.


ROZDZIAŁ VI

STANDARDY WYCHOWANIA I OPIEKI

STANDARDY USŁUG ŚWIADCZONYCH W PLACÓWCE


§ 41

  1. Placówka realizując standardy wychowania i opieki jest zobowiązana do:

    1. tworzenia wychowankom warunków fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju,

    2. poszanowania podmiotowości wychowanka, wysłuchiwania jego zdania i w miarę możliwości uwzględniania jego wniosków we wszelkich dotyczących go sprawach oraz informowania wychowanka o podejmowanych wobec niego działaniach,

    3. zapewnienia poczucia bezpieczeństwa,

    4. dbałości o poszanowanie i podtrzymanie związków emocjonalnych wychowanka z rodzicami, rodzeństwem i z innymi osobami zarówno spoza Placówki, jak i przebywającymi lub zatrudnionymi w Placówce,

    5. uczenia nawiązywania więzi uczuciowych oraz związków interpersonalnych,

    6. uczenia poszanowania tradycji, ciągłości kulturowej,

    7. uczenia planowania i organizowania codziennych zajęć stosownie do wieku wychowanka,

    8. uczenia organizowania czasu wolnego, w tym uczestniczenia w zajęciach kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych,

    9. kształtowania u wychowanków nawyków i uczenia zachowań prozdrowotnych,

    10. przygotowywania wychowanków do podejmowania odpowiedzialności za własne postępowanie oraz uczenia samodzielności w życiu,

    11. wyrównywania deficytów rozwojowych wychowanków,

    12. uzgadniania istotnych decyzji dotyczących wychowanka z jego rodzicami lub opiekunami prawnymi.

  1. Po opuszczeniu Placówki jego wychowankowie mają prawo do korzystania przez okres 3 lat z porad specjalistów pracujących w Placówce.


§ 42

              1. Placówka realizuje swoje działania umożliwiając wychowankom regularne, osobiste i bezpośrednie kontakty z rodzicami oraz innymi osobami bliskimi, z wyjątkiem przypadków, w których sąd zakazał lub ograniczył ich prawo do osobistych kontaktów z wychowankiem.

              2. Placówka realizuje swoje zadania przez współpracę w szczególności z:

  1. powiatowymi centrami pomocy rodzinie i ośrodkami pomocy społecznej, właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodziców wychowanków,

  2. ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi, prowadzącymi poradnictwo i terapię dla rodziców wychowanków,

  3. szkołami, do których uczęszczają, i szkołami, do których uczęszczali wychowankowie przed umieszczeniem w Placówce,

  4. sądami rodzinnymi,

  5. kuratorami sądowymi,

  6. organizacjami zajmującymi się statutowo pomocą rodzinom, działającymi w środowisku rodziców wychowanków,

  7. właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania oraz deklarowaną przynależność wyznaniową rodziców i siedzibę Placówki parafiami Kościoła Katolickiego i jednostkami organizacyjnymi innych kościołów i związków wyznaniowych.


§ 43

  1. W sytuacji bezskutecznych działań na rzecz powrotu dziecka do rodziny Placówka podejmuje starania o umieszczeniu go w rodzinnej opiece zastępczej lub rodzinie przysposabiającej.

  2. W celu umieszczenia dziecka w rodzinnej opiece zastępczej Placówka współpracuje z:

  1. Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie,

  2. ośrodkami adopcyjno – opiekuńczymi,

  3. właściwym Sądem Rodzinnym.


§ 44

  1. Placówka zapewnia standard świadczonych usług i zapewnia wychowankom:

    1. wyżywienie dostosowane do ich potrzeb rozwojowych,

    2. wyposażenie w:

      • odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku, stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb,

      • zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego,

      • środki higieny osobistej.

    1. zaopatrzenie w:

      • leki,

      • podręczniki i przybory szkolne.

    1. miesięcznie określoną, drobna kwotę do własnego dysponowania, o której mowa w § 50 lit. n Regulaminu.

  1. Podstawowe produkty żywnościowe oraz napoje powinny być dostępne w Placówce przez całą dobę.

  2. Placówka zapewnia wychowankom ponadto:

  1. realizację obowiązku szkolnego oraz warunki do dalszego kształcenia się gwarantującego zdobycie kwalifikacji zawodowych, zgodnych z uzdolnieniami i zainteresowaniami,

  2. pomoc w nauce, w szczególności przy odrabianiu zadań domowych oraz w miarę potrzeby przez udział w zajęciach wyrównawczych,

  3. opłatę za pobyt w bursie lub w internacie, jeżeli dziecko uczy się poza miejscowością, w której znajduje się Placówka,

  4. organizację działalności kulturalnej i rekreacyjnej, uwzględniającej święta i inne dni wynikające z tradycji i obyczajów,

  5. możliwość zdobywania umiejętności pożytecznego spędzania czasu wolnego, rozwijającego zainteresowania i uzdolnienia,

  6. możliwość zdobywania niezbędnej wiedzy w zakresie przygotowania do życia w rodzinie, prawa rodzinnego i opiekuńczego oraz poznania wzorów życia rodzinnego,

  7. wyposażenie w podstawowe wiadomości i umiejętności niezbędne do samodzielnej organizacji gospodarstwa domowego,

  8. pomoc w uzyskaniu pracy i mieszkania,

  9. pomoc w racjonalnym wykorzystaniu środków przysługujących wychowankom usamodzielnionym na zagospodarowanie oraz przyznawanej im pomocy pieniężnej,

  10. udzielanie możliwej pomocy prawnej, socjalnej, porad specjalistów w okresie niezbędnym do faktycznego usamodzielnienia nie krótszym niż 3 lata od opuszczenia Placówki.

  1. Placówka, organizując działalność kulturalną i rekreacyjną, uwzględnia święta i inne dni wynikające z tradycji i obyczajów.


§ 45

Placówka zapewnia dzieciom ochronę zdrowia, a w tym:

  1. ponosi koszty ubezpieczenia zdrowotnego dzieci,

  2. opiekę lekarską oraz w razie potrzeby opiekę lekarzy specjalistów,

  3. w miarę możliwości stałą opiekę pielęgniarską wg zasad określonych przez dyrektora właściwego zakładu opieki zdrowotnej w porozumieniu z Dyrektorem Placówki.



§ 46

              1. Placówka zapewnia wychowankom:

  1. zamieszkanie w pokojach maksymalnie 2 – osobowych, właściwie oświetlonych i wyposażonych w:

      • łóżka lub tapczany,

      • szafki i lampki nocne,

      • szafy lub miejsca w szafie na przechowanie rzeczy osobistych,

      • zabawki.

  1. łazienki z miejscem do prania i suszenia rzeczy osobistych,

  2. toalety umożliwiające korzystanie z nich w sposób zapewniający intymność i zgodność z zasadami higieny,

  3. pomieszczenia do wypoczynku wyposażone w stoliki, krzesła, telewizor, gry, zabawki, książki,

  4. miejsce do cichej nauki.

  1. Placówka posiada:

  1. kuchnię,

  2. jadalnię dla wszystkich dzieci,

  3. aneksy kuchenne przeznaczone do zajęć kulinarnych i przyrządzania śniadań i kolacji dla każdej grupy,

  4. boisko do zajęć sportowych,

  5. pokój socjalny (dla pedagoga),

  6. gabinet pielęgniarski,

  7. pokój dla dzieci chorych,

  8. pralnię i suszarnię,

  9. pomieszczenie do spotkań z osobami odwiedzającymi.


ROZDZIAŁ VII

DOKUMENTACJA PLACÓWKI


§ 47

  1. W Placówce dla każdego dziecka prowadzi się:

    1. Indywidualny plan pracy,

    2. Kartę pobytu,

    3. Kartę udziału w zajęciach specjalistycznych,

    4. Arkusze badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych,.

  2. Wzór karty pobytu dziecka określa Dyrektor Placówki.

  3. Placówka prowadzi ponadto dokumentację dotyczącą pobytu wychowanków obejmującą:

    1. akta osobowe wychowanków,

    2. księgę ewidencji wychowanków,

    3. indywidualne plany pracy z dzieckiem,

    4. karty wyposażenia wychowanków,

    5. arkusze badań i obserwacji,

    6. dzienniki zajęć grup,

    7. semestralne plany pracy opiekuńczo – wychowawczej w grupach,

    8. dzienniki raportów nocnych.

  4. Kartę wyposażenia prowadzi wychowawca grupy sprawujący opiekę nad danym wychowankiem.

  5. Placówka prowadzi następującą dokumentację dotyczącą swojej działalności:

  1. protokoły z posiedzeń Zespołu,

  2. akta osobowe pracowników,

  3. dokumentację finansową.


§ 48

        1. Dla każdej grupy wychowawczej Placówka prowadzi dziennik zajęć wychowawczych.

        2. W dzienniku zajęć wychowawczych odnotowuje się przebieg zajęć wychowawczych w danym roku szkolnym.

        3. Dziennik zajęć wychowawczych zakłada wychowawca grupy, opatrując kartę tytułową dziennika pieczęcią Placówki, wpisując województwo, nazwę Placówki, adres, oznaczenie grupy, rok szkolny, imiona i nazwiska wychowawców grupy.

        4. Do dziennika zajęć wychowawczych wychowawcy grup wpisują:

    1. alfabetyczny wykaz wychowanków,

    2. datę i miejsce urodzenia,

    3. szkołę, klasę,

    4. nazwisko i adres rodziców (opiekuna prawnego),

    5. semestry,

    6. przedmioty nauczania,

    7. uwagi o wychowankach,

    8. datę przybycia i opuszczenia Placówki.

5. W dzienniku zajęć wychowawczych odnotowuje się:

  1. zajęcia w dniach nauki,

  2. plan pracy,

  3. kontakty z rodziną wychowanka,

  4. kontakty z pedagogiem,

  5. kontakty z wychowawcą klasy,

  6. stopnie semestralne uzyskane przez wychowanków z poszczególnych przedmiotów,

  7. hospitacje i wizytacje z podaniem nazwy zajęć i osoby prowadzącej (fakt przeprowadzenia zajęć hospitacji i wizytacji potwierdza się podpisem).


§ 49

              1. Placówka w łącznych aktach prowadzi dokumentację osobistą wychowanka.

              2. Dokumentacja osobista wychowanka obejmuje:

    1. skierowanie,

    2. wyciąg z aktu urodzenia,

    3. orzeczenie sądu,

    4. odpisy aktu zgonu rodziców, jeżeli nie żyją,

    5. dokumenty meldunkowe,

    6. korespondencję w sprawach wychowanka,

    7. dokumenty szkolne,

    8. orzeczenie lub opinię kwalifikacyjną,

    9. wnioski i wskazania dotyczące opieki,

    10. zeszyty spostrzeżeń,

    11. aktualny wywiad środowiskowy,

    12. indywidualne plany pracy z dzieckiem,

    13. kartę pobytu dziecka,

    14. osobistą dokumentację zdrowotną,


§ 50

Każdorazowe wyjście grupy poza teren Placówki wychowawca wpisuje do dziennika zajęć wychowawczych.


§ 51

              1. Zasady znakowania akt określa instrukcja kancelaryjna według symboliki określonej przez Dyrektora.

              2. Akta spraw zakończonych gromadzone są w Archiwum Zakładowym, działającym zgodnie z instrukcją archiwalną


ROZDZIAŁ VIII

PRZEPISY KOŃCOWE


§ 52

Pracownicy Placówki zobowiązani są do przestrzegania tajemnicy służbowej.

§ 53

Zasady prowadzenia przez placówkę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.


§ 54

Odpłatność za pobyt dziecka korzystającego z opieki całkowitej w Placówce opiekuńczo-wychowawczej ustala Starosta Koszaliński, bądź dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie w zakresie udzielonego przez Starostę upoważnienia, w oparciu o dokumentację potwierdzającą sytuację materialno–dochodową i rodzinną osób zobowiązanych do odpłatności.


§ 55

Placówka używa pieczęci o treści:


Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza

D o m D z i e c k a”

76-032 Mielno

ul. Chrobrego 45 tel. 318-90-63


§ 56

Zmian w niniejszym regulaminie dokonuje Zarządu Powiatu w Koszalinie.


 

Wytworzył:
Anna Bober
Udostępnił:
Bober Anna
(2005-10-07 12:34:38)
Ostatnio zmodyfikował:
Bober Anna
(2007-07-12 11:28:45)