Kontrola Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego IV.2007 r.

W dniu 25 kwietnia 2007 roku zespół inspektorów w składzie: Renata Karwowska - inspektor wojewódzki oraz Katarzyna Falbogowska - starszy inspektor wojewódzki przeprowadził kontrolę problemową w Wielofunkcyjnej Placówce Opiekuńczo - Wychowawczej Dom Dziecka w Mielnie.

Przedmiot kontroli obejmował zagadnienia dotyczące:

- warunków lokalowych

- wskaźnika zatrudnienia i kwalifikacji osób zatrudnionych do pracy z dzieckiem i rodziną oraz realizacji programu naprawczego.

Ustalenia kontroli i ocena kontrolowanej działalności placówki wraz z wnioskami zawarta jest w protokole z kontroli.


PS. 1. RK. 0932/ 11 /07 Egz. nr 1



PROTOKÓŁ

kontroli problemowej przeprowadzonej
w Wielofunkcyjnej Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej Dom Dziecka w Mielnie 25 kwietnia 2007 r.



Adres placówki:

Wielofunkcyjna Placówka

Opiekuńczo-Wychowawcza

Dom Dziecka w Mielnie

ul. Chrobrego 45

76-032 Mielno



Kontrolę przeprowadził zespół inspektorów w składzie: Renata Karwowska – inspektor wojewódzki - kierownik zespołu oraz Katarzyna Falbogowska – starszy inspektor wojewódzki na podstawie Upoważnienia
Nr 44/2007 z dnia 24 kwietnia 2007 r. wydanego przez Wojewodę Zachodniopomorskiego.


Przedmiot kontroli:


Zagadnienia dotyczące:

  1. warunków lokalowych,

  2. wskaźnika zatrudnienia i kwalifikacji osób zatrudnionych do pracy
    z dzieckiem i rodziną oraz realizacji programu naprawczego.


Kontrolą objęto stan na dzień 25 kwietnia 2007 r.


Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych zapoznano Dyrektora Placówki z programem kontroli, w którym określono temat, cel

i rodzaj oraz zakres kontroli. Następnie dokonano lustracji kontrolowanego obiektu.


Wyjaśnień udzielał:


Pan Ryszard Pałczyński – dyrektor Placówki


Ustalenia kontroli:


Ustaleń dokonano w oparciu o informacje przekazane przez dyrektora Placówki, lustrację pomieszczeń oraz na podstawie analizy akt osobowych pracowników zatrudnionych w Placówce.



Kwalifikacje pracowników:


Zgodnie z zapisami § 31 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej
z dnia 14 lutego 2005 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych ( Dz. U. Nr 37, poz. 331 ) dyrektorem placówki opiekuńczo-wychowawczej może być osoba, która posiada: wykształcenie wyższe magisterskie na kierunku pedagogika, pedagogika specjalna, psychologia lub na kierunku w zakresie resocjalizacji, pracy socjalnej, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej albo na innym kierunku uzupełnione studiami podyplomowymi w zakresie psychologii, pedagogiki lub resocjalizacji, specjalizację z zakresu organizacji pomocy społecznej i co najmniej 3 letni staż pracy w placówce opiekuńczo-wychowawczej.

Pan Ryszard Pałczyński posiada wykształcenie wyższe magisterskie na kierunku pedagogika ogólna i wyższe magisterskie na kierunku wychowanie fizyczne, studia podyplomowe w zakresie organizacji pomocy społecznej i zarządzania oświatą, w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej oraz w zakresie socjoterapii i budowania programów profilaktycznych. W Placówce jest zatrudniony od 29 sierpnia 1998 r. na stanowisku dyrektora. Spełnia wymagania do zajmowania stanowiska dyrektora w placówce opiekuńczo-wychowawczej.



Zgodnie z zapisami § 31 ww. w placówce opiekuńczo-wychowawczej wymagane są następujące kwalifikacje na stanowisku:


  1. wychowawcy – ukończone studia wyższe na kierunku: pedagogika, pedagogika specjalna, psychologia lub na kierunku w zakresie resocjalizacji, pracy socjalnej, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej albo na innym kierunku uzupełnione studiami podyplomowymi w zakresie psychologii, pedagogiki lub resocjalizacji,

  2. pedagoga – ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika albo pedagogika specjalna,

  3. psychologa – ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku psychologia,

  4. terapeuty – udokumentowane przygotowanie do prowadzenia terapii
    o profilu potrzebnym w pracy placówki opiekuńczo-wychowawczej,

  1. pracownika socjalnego – wykształcenie średnie lub wyższe uprawniające do wykonywania zawodu pracownika socjalnego, z tym, ze osoby z wykształceniem średnim muszą mieć ukończoną specjalizację zawodową w zawodzie pracownik socjalny,

  2. opiekuna dziecięcego – ukończoną szkołę medyczną przygotowującą do pracy w zawodzie opiekunki dziecięcej lub studia pedagogiczne
    o specjalności opiekuńczo-wychowawczej,

  3. lekarza i pielęgniarki – odpowiednie wykształcenie medyczne.


Placówka w Mielnie zatrudnia pedagoga, który posiada kwalifikacje zgodne z wymaganiami określonymi w ww. rozporządzeniu. Wymogi kwalifikacyjne spełniają również wszyscy zatrudnieni w Placówce wychowawcy ( zał. nr 1 ). Na dzień kontroli wymogów kwalifikacyjnych nie spełniała Pani zatrudniona od 1 października 2005 r. na stanowisku pracownika socjalnego. Pani ukończyła studia licencjackie na kierunku pedagogika socjalna i resocjalizacyjna. Aktualnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich uzupełniających na kierunku pedagogika specjalność praca socjalna. Ukończenie nauki planowane jest na czerwiec 2007 r. Ponadto w Placówce zatrudnieni są stażyści, którzy po studiach licencjackich kontynuują naukę na studiach magisterskich uzupełniających (zał. nr 2). Placówka nie zatrudnia psychologa, terapeutów, opiekunów dziecięcych, lekarza ani pielęgniarki.

W momencie kontroli w Placówce umieszczonych było 24 dzieci. Dzieci umieszczone były w 2 grupach wychowawczych. Analizując stan liczbowy wychowanków w poszczególnych grupach wychowawczych stwierdzono, że w czasie zajęć na terenie Placówki pod opieką jednego wychowawcy przebywa 12 wychowanków. W godzinach nocnych opiekę nad wychowankami sprawuje wychowawca i stażysta.

Placówka jest przygotowana do pracy z dziećmi z zaburzeniami
w zachowaniu i z niepełnosprawnością intelektualną, do prowadzenia diagnozy i terapii pedagogicznej oraz socjoterapii. Nie ma natomiast osób do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym ruchowo, głuchym, niewidomym czy przewlekle chorym, ale w dniu kontroli w Placówce nie przebywali tacy wychowankowie.


Warunki lokalowe:


Zgodnie z zapisami § 24 ust. 5 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej

z dnia 14 lutego 2005 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych, placówka opiekuńczo-wychowawcza może znajdować się w budynku, który posiada:

  1. pokoje mieszkalne 1-5 osobowe, właściwie oświetlone, o powierzchni zapewniającej przechowywanie rzeczy osobistych i swobodne korzystanie z wyposażenia, na które składa się co najmniej dla każdego dziecka:

a) łóżko lub tapczan,

  1. szafka i lampka nocna,

  2. szafa lub miejsce w szafie na przechowywanie rzeczy osobistych, odzieży i obuwia dostosowanych do pory roku,

  3. zabawki

  1. łazienki z miejsce do prania i suszenia rzeczy osobistych i toalety
    w ilości umożliwiającej korzystanie z nich w sposób zapewniający intymność i zgodność z zasadami higieny,

  2. pomieszczenie do wypoczynku wyposażone w stoliki i krzesła, telewizor, gry, zabawki, książki ( nie mniej niż jedno pomieszczenie na 10 dzieci ),

  3. miejsce do cichej nauki,

  4. kuchnię,

  5. jadalnie dla wszystkich dzieci,

  6. aneksy kuchenne przeznaczone do zajęć kulinarnych i przyrządzania śniadań i kolacji ( nie mniej niż jeden aneks na 10 dzieci )

  7. odpowiednio wyposażone pomieszczenie do zajęć terapeutycznych
    i sportowych,

  8. pokój do spotkań z osobami odwiedzającymi,

  9. pokój gościnny

  10. gabinet pielęgniarski,

  11. pokój dla dzieci chorych,

  12. pomieszczenie do prania i suszenia.

Kontrolowana jednostka mieści się w budynku usytuowanym w pobliżu plaży. Warunki lokalowe w placówce przedstawia załącznik nr 3. Placówka posiada kuchnię i jadalnię dla wszystkich dzieci, pokój do spotkań
z osobami odwiedzającymi, pokój gościnny, pokój dla dzieci chorych, pomieszczenie do indywidualnych zajęć terapeutycznych, gabinet pielęgniarki, pomieszczenie do prania i suszenia. Każda grupa posiada segment łazienkowo-toaletowy zapewniający intymność i możliwość korzystania z niego zgodnie z zasadami higieny, odpowiednio wyposażony aneks kuchenny i pomieszczenie do wypoczynku, które są przeznaczone dla 12 dzieci. Nie ma pomieszczeń do grupowych zajęć terapeutycznych
i sportowych. Na rok 2007 zaplanowana jest budowa sali do takich zajęć. Placówka dysponuje wielofunkcyjnym boiskiem sportowym. Nie zostało wyodrębnione miejsce do cichej nauki. W zależności od indywidualnych potrzeb wychowanków, do ich dyspozycji udostępniany
jest pokój wychowawcy, pedagoga lub dzieci korzystają z własnych pokoi mieszkalnych. Pokoje mieszkalne są 2 – osobowe, dobrze oświetlone, wyposażone dla każdego dziecka w tapczan, miejsce w szafie na ubrania oraz zabawki. Nie dla wszystkich dzieci były szafki nocne. Planowana jest wymiana mebli w pokojach mieszkalnych dzieci, co zapewni wyposażenie zgodne z obowiązującym standardem. Ze względu na likwidację zużytych i zniszczonych lampek nocnych nie wszystkie dzieci nimi dysponowały – zgodnie z oświadczeniem Pana Dyrektora (zał. nr 4) braki te zostaną uzupełnione do końca maja 2007 r.



Realizacja programu naprawczego:



Do końca 2006 r. Placówka nie osiągnęła obowiązujących standardów
w zakresie liczby dzieci korzystających z aneksów kuchennych
i pomieszczeń do wypoczynku, posiadania miejsca do cichej nauki, pomieszczenia do zajęć sportowych. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, placówki które nie posiadają wymaganego standardu zobowiązane są do opracowania do końca 2007 r. programu naprawczego i zrealizowania go do końca 2010 r. Na dzień kontroli plan ten był w trakcie opracowywania.



Ocena kontrolowanej działalności Placówki:



W trakcie kontroli stwierdzono, że wszyscy pracownicy posiadają kwalifikacje zgodne z obecnie obowiązującymi przepisami, poza pracownikiem socjalnym, który uzyska właściwe kwalifikacje w czerwcu 2007 r. Podczas zajęć na terenie Placówki pod opieką jednego wychowawcy przebywało powyżej 10 wychowanków, co nie jest zgodne z obowiązującym standardem. Zmniejszenie liczby dzieci spowoduje osiągnięcie tego standardu. Opieka nocna jest zapewniona prawidłowo przez dwóch pracowników, z których jeden jest wychowawcą. Placówka jest przygotowana do pracy z dziećmi z zaburzeniami w zachowaniu i z niepełnosprawnymi intelektualnie, ale nie do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym ruchowo, przewlekle chorym, głuchym czy niewidomym.

Placówka nie posiada wszystkich niezbędnych pomieszczeń (brakuje pomieszczenia do zajęć sportowych, miejsca do cichej nauki). Aneksy kuchenne i pomieszczenia do wypoczynku są przeznaczone dla wyższej niż 10 liczby wychowanków. Planowana rozbudowa Placówki o salę sportową (z równoczesnym przeznaczeniem na grupowe zajęcia terapeutyczne) oraz zmniejszenie liczby wychowanków pozwoli na osiągnięcie standardów w tym zakresie. Ponadto pomieszczenia przeznaczone na aneksy kuchenne są bardzo małe i wskazane byłoby powiększenie ich powierzchni o sąsiadujące pokoje wychowawców. Meble w pokojach mieszkalnych wychowanków są zużyte i wymagają wymiany na nowe. Planowane jest wyposażenie pokoi również w szafki i lampki nocne.

Wnioski z kontroli:


  1. w programie naprawczym zostaną uwzględnione działania w kierunku przygotowania Placówki pod względem kadrowym do przyjmowania dzieci z różnymi dysfunkcjami, zmniejszenia liczby wychowanków do 20 oraz uzyskania odpowiednich warunków lokalowych, o których mowa w ocenie.


Powyższy wniosek został omówiony z Dyrektorem Placówki.

Przedstawicielowi kontrolowanej jednostki, po zapoznaniu z treścią protokołu, przysługują następujące uprawnienia:

  1. Przed podpisaniem protokołu kontroli kontrolowany może zgłosić umotywowane zastrzeżenia na piśmie co do jego treści w ciągu 7 dni od dnia otrzymania do podpisu.

  2. Prawo odmowy podpisania protokołu powinno być poprzedzone złożeniem pisemnych przyczyn odmowy, co nie stanowi przeszkody do wszczęcia postępowania pokontrolnego.

Dokonano wpisu w książce kontroli pod pozycją 1/2007.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, które otrzymują:

  • Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza Dom Dziecka
    w Mielnie – egzemplarz nr 1

  • a/a - egzemplarz nr 2


kierownik jednostki kontrolowanej:


Dyrektor WPOW Dom Dziecka

kontrolujący:

Inspektor Wojewódzki- R.Karwowska

Ryszard Pałczyński Starszy Inspektor Wojewódzki – K.Falbogowska




Szczecin, dnia 31 maja 2007 r.

Wytworzył:
Anna Bober
Udostępnił:
Bober Anna
(2007-07-12 11:10:54)
Ostatnio zmodyfikował:
Bober Anna
(2007-07-12 12:23:16)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki