Kontrola Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego IV.2007 r.
W dniu 25 kwietnia 2007 roku zespół inspektorów w składzie: Renata Karwowska - inspektor wojewódzki oraz Katarzyna Falbogowska - starszy inspektor wojewódzki przeprowadził kontrolę problemową w Wielofunkcyjnej Placówce Opiekuńczo - Wychowawczej Dom Dziecka w Mielnie.
Przedmiot kontroli obejmował zagadnienia dotyczące:
- warunków lokalowych
- wskaźnika zatrudnienia i kwalifikacji osób zatrudnionych do pracy z dzieckiem i rodziną oraz realizacji programu naprawczego.
Ustalenia kontroli i ocena kontrolowanej działalności placówki wraz z wnioskami zawarta jest w protokole z kontroli.
PS. 1. RK. 0932/ 11 /07 Egz. nr 1
PROTOKÓŁ
kontroli problemowej przeprowadzonej
w Wielofunkcyjnej Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej Dom Dziecka w Mielnie 25 kwietnia 2007 r.
Adres placówki:
Wielofunkcyjna Placówka
Opiekuńczo-Wychowawcza
Dom Dziecka w Mielnie
ul. Chrobrego 45
76-032 Mielno
Kontrolę przeprowadził zespół inspektorów w składzie: Renata Karwowska – inspektor wojewódzki - kierownik zespołu oraz Katarzyna Falbogowska – starszy inspektor wojewódzki na podstawie Upoważnienia
Nr 44/2007 z dnia 24 kwietnia 2007 r. wydanego przez Wojewodę Zachodniopomorskiego.
Przedmiot kontroli:
Zagadnienia dotyczące:
-
warunków lokalowych,
-
wskaźnika zatrudnienia i kwalifikacji osób zatrudnionych do pracy
z dzieckiem i rodziną oraz realizacji programu naprawczego.
Kontrolą objęto stan na dzień 25 kwietnia 2007 r.
Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych zapoznano Dyrektora Placówki z programem kontroli, w którym określono temat, cel
i rodzaj oraz zakres kontroli. Następnie dokonano lustracji kontrolowanego obiektu.
Wyjaśnień udzielał:
Pan Ryszard Pałczyński – dyrektor Placówki
Ustalenia kontroli:
Ustaleń dokonano w oparciu o informacje przekazane przez dyrektora Placówki, lustrację pomieszczeń oraz na podstawie analizy akt osobowych pracowników zatrudnionych w Placówce.
Kwalifikacje pracowników:
Zgodnie z zapisami § 31 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej
z dnia 14 lutego 2005 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych ( Dz. U. Nr 37, poz. 331 ) dyrektorem placówki opiekuńczo-wychowawczej może być osoba, która posiada: wykształcenie wyższe magisterskie na kierunku pedagogika, pedagogika specjalna, psychologia lub na kierunku w zakresie resocjalizacji, pracy socjalnej, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej albo na innym kierunku uzupełnione studiami podyplomowymi w zakresie psychologii, pedagogiki lub resocjalizacji, specjalizację z zakresu organizacji pomocy społecznej i co najmniej 3 letni staż pracy w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
Pan Ryszard Pałczyński posiada wykształcenie wyższe magisterskie na kierunku pedagogika ogólna i wyższe magisterskie na kierunku wychowanie fizyczne, studia podyplomowe w zakresie organizacji pomocy społecznej i zarządzania oświatą, w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej oraz w zakresie socjoterapii i budowania programów profilaktycznych. W Placówce jest zatrudniony od 29 sierpnia 1998 r. na stanowisku dyrektora. Spełnia wymagania do zajmowania stanowiska dyrektora w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
Zgodnie z zapisami § 31 ww. w placówce opiekuńczo-wychowawczej wymagane są następujące kwalifikacje na stanowisku:
-
wychowawcy – ukończone studia wyższe na kierunku: pedagogika, pedagogika specjalna, psychologia lub na kierunku w zakresie resocjalizacji, pracy socjalnej, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej albo na innym kierunku uzupełnione studiami podyplomowymi w zakresie psychologii, pedagogiki lub resocjalizacji,
-
pedagoga – ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika albo pedagogika specjalna,
-
psychologa – ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku psychologia,
-
terapeuty – udokumentowane przygotowanie do prowadzenia terapii
o profilu potrzebnym w pracy placówki opiekuńczo-wychowawczej,
-
pracownika socjalnego – wykształcenie średnie lub wyższe uprawniające do wykonywania zawodu pracownika socjalnego, z tym, ze osoby z wykształceniem średnim muszą mieć ukończoną specjalizację zawodową w zawodzie pracownik socjalny,
-
opiekuna dziecięcego – ukończoną szkołę medyczną przygotowującą do pracy w zawodzie opiekunki dziecięcej lub studia pedagogiczne
o specjalności opiekuńczo-wychowawczej, -
lekarza i pielęgniarki – odpowiednie wykształcenie medyczne.
Placówka w Mielnie zatrudnia pedagoga, który posiada kwalifikacje zgodne z wymaganiami określonymi w ww. rozporządzeniu. Wymogi kwalifikacyjne spełniają również wszyscy zatrudnieni w Placówce wychowawcy ( zał. nr 1 ). Na dzień kontroli wymogów kwalifikacyjnych nie spełniała Pani zatrudniona od 1 października 2005 r. na stanowisku pracownika socjalnego. Pani ukończyła studia licencjackie na kierunku pedagogika socjalna i resocjalizacyjna. Aktualnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich uzupełniających na kierunku pedagogika specjalność praca socjalna. Ukończenie nauki planowane jest na czerwiec 2007 r. Ponadto w Placówce zatrudnieni są stażyści, którzy po studiach licencjackich kontynuują naukę na studiach magisterskich uzupełniających (zał. nr 2). Placówka nie zatrudnia psychologa, terapeutów, opiekunów dziecięcych, lekarza ani pielęgniarki.
W momencie kontroli w Placówce umieszczonych było 24 dzieci. Dzieci umieszczone były w 2 grupach wychowawczych. Analizując stan liczbowy wychowanków w poszczególnych grupach wychowawczych stwierdzono, że w czasie zajęć na terenie Placówki pod opieką jednego wychowawcy przebywa 12 wychowanków. W godzinach nocnych opiekę nad wychowankami sprawuje wychowawca i stażysta.
Placówka jest przygotowana do pracy z dziećmi z zaburzeniami
w zachowaniu i z niepełnosprawnością intelektualną, do prowadzenia diagnozy i terapii pedagogicznej oraz socjoterapii. Nie ma natomiast osób do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym ruchowo, głuchym, niewidomym czy przewlekle chorym, ale w dniu kontroli w Placówce nie przebywali tacy wychowankowie.
Warunki lokalowe:
Zgodnie z zapisami § 24 ust. 5 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej
z dnia 14 lutego 2005 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych, placówka opiekuńczo-wychowawcza może znajdować się w budynku, który posiada:
-
pokoje mieszkalne 1-5 osobowe, właściwie oświetlone, o powierzchni zapewniającej przechowywanie rzeczy osobistych i swobodne korzystanie z wyposażenia, na które składa się co najmniej dla każdego dziecka:
a) łóżko lub tapczan,
-
szafka i lampka nocna,
-
szafa lub miejsce w szafie na przechowywanie rzeczy osobistych, odzieży i obuwia dostosowanych do pory roku,
-
zabawki
-
łazienki z miejsce do prania i suszenia rzeczy osobistych i toalety
w ilości umożliwiającej korzystanie z nich w sposób zapewniający intymność i zgodność z zasadami higieny, -
pomieszczenie do wypoczynku wyposażone w stoliki i krzesła, telewizor, gry, zabawki, książki ( nie mniej niż jedno pomieszczenie na 10 dzieci ),
-
miejsce do cichej nauki,
-
kuchnię,
-
jadalnie dla wszystkich dzieci,
-
aneksy kuchenne przeznaczone do zajęć kulinarnych i przyrządzania śniadań i kolacji ( nie mniej niż jeden aneks na 10 dzieci )
-
odpowiednio wyposażone pomieszczenie do zajęć terapeutycznych
i sportowych, -
pokój do spotkań z osobami odwiedzającymi,
-
pokój gościnny
-
gabinet pielęgniarski,
-
pokój dla dzieci chorych,
-
pomieszczenie do prania i suszenia.
Kontrolowana jednostka mieści się w budynku usytuowanym w pobliżu plaży. Warunki lokalowe w placówce przedstawia załącznik nr 3. Placówka posiada kuchnię i jadalnię dla wszystkich dzieci, pokój do spotkań
z osobami odwiedzającymi, pokój gościnny, pokój dla dzieci chorych, pomieszczenie do indywidualnych zajęć terapeutycznych, gabinet pielęgniarki, pomieszczenie do prania i suszenia. Każda grupa posiada segment łazienkowo-toaletowy zapewniający intymność i możliwość korzystania z niego zgodnie z zasadami higieny, odpowiednio wyposażony aneks kuchenny i pomieszczenie do wypoczynku, które są przeznaczone dla 12 dzieci. Nie ma pomieszczeń do grupowych zajęć terapeutycznych
i sportowych. Na rok 2007 zaplanowana jest budowa sali do takich zajęć. Placówka dysponuje wielofunkcyjnym boiskiem sportowym. Nie zostało wyodrębnione miejsce do cichej nauki. W zależności od indywidualnych potrzeb wychowanków, do ich dyspozycji udostępniany jest pokój wychowawcy, pedagoga lub dzieci korzystają z własnych pokoi mieszkalnych. Pokoje mieszkalne są 2 – osobowe, dobrze oświetlone, wyposażone dla każdego dziecka w tapczan, miejsce w szafie na ubrania oraz zabawki. Nie dla wszystkich dzieci były szafki nocne. Planowana jest wymiana mebli w pokojach mieszkalnych dzieci, co zapewni wyposażenie zgodne z obowiązującym standardem. Ze względu na likwidację zużytych i zniszczonych lampek nocnych nie wszystkie dzieci nimi dysponowały – zgodnie z oświadczeniem Pana Dyrektora (zał. nr 4) braki te zostaną uzupełnione do końca maja 2007 r.
Realizacja programu naprawczego:
Do końca 2006 r. Placówka nie osiągnęła obowiązujących standardów
w zakresie liczby dzieci korzystających z aneksów kuchennych
i pomieszczeń do wypoczynku, posiadania miejsca do cichej nauki, pomieszczenia do zajęć sportowych. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, placówki które nie posiadają wymaganego standardu zobowiązane są do opracowania do końca 2007 r. programu naprawczego i zrealizowania go do końca 2010 r. Na dzień kontroli plan ten był w trakcie opracowywania.
Ocena kontrolowanej działalności Placówki:
W trakcie kontroli stwierdzono, że wszyscy pracownicy posiadają kwalifikacje zgodne z obecnie obowiązującymi przepisami, poza pracownikiem socjalnym, który uzyska właściwe kwalifikacje w czerwcu 2007 r. Podczas zajęć na terenie Placówki pod opieką jednego wychowawcy przebywało powyżej 10 wychowanków, co nie jest zgodne z obowiązującym standardem. Zmniejszenie liczby dzieci spowoduje osiągnięcie tego standardu. Opieka nocna jest zapewniona prawidłowo przez dwóch pracowników, z których jeden jest wychowawcą. Placówka jest przygotowana do pracy z dziećmi z zaburzeniami w zachowaniu i z niepełnosprawnymi intelektualnie, ale nie do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym ruchowo, przewlekle chorym, głuchym czy niewidomym.
Placówka nie posiada wszystkich niezbędnych pomieszczeń (brakuje pomieszczenia do zajęć sportowych, miejsca do cichej nauki). Aneksy kuchenne i pomieszczenia do wypoczynku są przeznaczone dla wyższej niż 10 liczby wychowanków. Planowana rozbudowa Placówki o salę sportową (z równoczesnym przeznaczeniem na grupowe zajęcia terapeutyczne) oraz zmniejszenie liczby wychowanków pozwoli na osiągnięcie standardów w tym zakresie. Ponadto pomieszczenia przeznaczone na aneksy kuchenne są bardzo małe i wskazane byłoby powiększenie ich powierzchni o sąsiadujące pokoje wychowawców. Meble w pokojach mieszkalnych wychowanków są zużyte i wymagają wymiany na nowe. Planowane jest wyposażenie pokoi również w szafki i lampki nocne.
Wnioski z kontroli:
-
w programie naprawczym zostaną uwzględnione działania w kierunku przygotowania Placówki pod względem kadrowym do przyjmowania dzieci z różnymi dysfunkcjami, zmniejszenia liczby wychowanków do 20 oraz uzyskania odpowiednich warunków lokalowych, o których mowa w ocenie.
Powyższy wniosek został omówiony z Dyrektorem Placówki.
Przedstawicielowi kontrolowanej jednostki, po zapoznaniu z treścią protokołu, przysługują następujące uprawnienia:
-
Przed podpisaniem protokołu kontroli kontrolowany może zgłosić umotywowane zastrzeżenia na piśmie co do jego treści w ciągu 7 dni od dnia otrzymania do podpisu.
-
Prawo odmowy podpisania protokołu powinno być poprzedzone złożeniem pisemnych przyczyn odmowy, co nie stanowi przeszkody do wszczęcia postępowania pokontrolnego.
Dokonano wpisu w książce kontroli pod pozycją 1/2007.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, które otrzymują:
-
Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza Dom Dziecka
w Mielnie – egzemplarz nr 1 -
a/a - egzemplarz nr 2
kierownik jednostki kontrolowanej:
Dyrektor WPOW Dom Dziecka
kontrolujący:
Inspektor Wojewódzki- R.Karwowska
Ryszard Pałczyński Starszy Inspektor Wojewódzki – K.Falbogowska
Szczecin, dnia 31 maja 2007 r.