Kontrola Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie

W dniu 05.05.2004 r. - Wydział Polityki Społecznej Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie dokonał kontroli w zakresie podejmowania działań na rzecz powrotu wychowanków do rodziny i utrzymywania kontaktów z rodzicami oraz zatrudniania do opieki nad dziećmi specjalistów o kwalifikacjach zgodnych z zapisami praragraf 19 ust. 1 i paragraf 20 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 września 2000 roku w sprawie placówek opiekuńczo - wychowawczych (Dz.U. Nr 80, poz. 900)

PROTOKÓŁ Z KONTROLI:

PS.1.RK 0932/12/04

PROTOKÓŁ Z KONTROLI PROBLEMOWEJ PRZEPROWADZONEJ W DOMU DZIECKA W MIELNIE W DNIU 05 MAJA 2004 R.

Kontrolę przeprowadzili:

Renata Karwowska - inspektor na podstawie upoważnienia Nr 74/2004 z dnia 04 maja 2004 r. wydanego przez dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie .

Władysław Myśko – starszy inspektor wojewódzki na podstawie upoważnienia Nr 90/2004 z dnia 4 maja 2004 r. wydanego przez dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie.

Przedmiot i zakres kontroli:

Zagadnienia objęte zakresem kontroli:

  1. podejmowanie działań na rzecz powrotu wychowanków do rodziny i utrzymywania kontaktów z rodzicami,

  2. zatrudnianie do opieki nad dziećmi specjalistów o kwalifikacjach zgodnych z zapisami § 19 ust.1 i § 20 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 września 2000 r. w sprawie placówek opiekuńczo – wychowawczych (Dz.U. Nr 80, poz. 900)

Kontrolą objęto rok 2003 i 2004.

Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych zapoznano Dyrektora placówki z programem kontroli, w którym określono temat, cel i rodzaj oraz zakres kontroli. Następnie dokonano lustracji kontrolowanego obiektu.

Wyjaśnień udzielali:

Pan Ryszard Pałczyński – Dyrektor Placówki

Pani Izabela Stachera – pedagog

Wychowankowie

Ustalenia kontroli:

Dom Dziecka w Mielnie jest placówką opiekuńczo – wychowawczą – socjalizacyjną przeznaczoną dla 24 dzieci całkowicie lub częściowo pozbawionych opieki rodziców. W dniu kontroli w placówce przebywało 22 wychowanków, w tym 10 dziewcząt i 12 chłopców. Najmłodsze dziecko miało 9 lat, a najstarsze 20. Dzieci umieszczone są w 2 grupach wychowawczych. Dwóch wychowanków to sieroty całkowite, 1 półsierota. Ograniczenie władzy rodzicielskiej wystąpiło w 16 przypadkach, pozbawienie w trzech. Nie ma dzieci umieszczonych na prośbę rodziców

W placówce na dzień 05 maja 2004 r. zatrudnionych było w przeliczeniu na pełne etaty: dyrektor, główny księgowy, 5 wychowawców, pedagog, pracownik socjalny, opiekun nocny, intendent, magazynier, 1,5 etatu kucharki, krawcowa, kierowca – konserwator.

Dyrektorem placówki od dnia 1 września 1998 r. jest Pan Ryszard Pałczyński, posiadający wykształcenie wyższe magisterskie – wychowanie fizyczne, studium kwalifikacyjne opieki nad dzieckiem, studia podyplomowe z zakresu pedagogiki opiekuńczej i resocjalizacyjnej, pierwszy stopień specjalizacji zawodowej w zakresie pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej.

Zgodnie z § 17 ust. 2, §35 pkt 4 i §37 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 września 2000 r. w sprawie placówek opiekuńczo – wychowawczych (Dz.U. Nr 80, poz. 900) placówka socjalizacyjna podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny, znalezienia rodziny przysposabiającej lub umieszczenia w rodzinnej opiece zastępczej. Zobowiązana jest do dbałości o poszanowanie i podtrzymanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem i innymi osobami. Zadanie to powinno być realizowane poprzez umożliwienie dzieciom regularnych, osobistych i bezpośrednich kontaktów z rodzicami lub innymi osobami bliskimi, z wyjątkiem przypadków, w których sąd zakazał lub ograniczył ich prawo do osobistych kontaktów z dzieckiem.

Dom Dziecka w Mielnie podejmuje liczne działania służące realizacji powyższego zapisu. Rodzice zapraszani są na różne uroczystości organizowane w placówce. Wychowankowie potwierdzili, że piszą do swoich rodziców listy, w których zapraszają ich do placówki. Mogą kontaktować się ze swoimi rodzicami telefonicznie. Część dzieci uważa, że powinni mieć większą możliwość nieodpłatnego korzystania z telefonu. Od 01.09.2003 roku w placówce realizowany jest program KANGUR służący przywróceniu dzieci ich rodzinom biologicznym. W realizacji tego programu placówka współpracowała m.in. z ośrodkami pomocy społecznej właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania rodziców dzieci, terapeutami AA, Sądem Rejonowym w Koszalinie. Wymiernymi efektami osiągniętymi w roku 2003 roku było:

  • podtrzymanie i wzmocnienie więzi emocjonalnych między rodzicami a dziećmi przebywającymi w Domu Dziecka,

  • zwiększenie samokontroli zachowań rodziców,

  • zmiana postaw rodzicielskich,

  • podniesienie poziomu świadomości wobec zjawisk patologicznych w rodzinie,

  • stworzenie warunków powrotu dzieci do rodziny,

  • nauczenie rodziców umiejętnego korzystania z pomocy w różnych instytucjach.

Program jest nadal realizowany.

Zgodnie z § 19 ust.1 ww. rozporządzenia dyrektorem placówki może być osoba, która posiada:

  1. wykształcenie wyższe magisterskie na kierunkach: pedagogika, psychologia lub politologia i nauki społeczne w zakresie o specjalności resocjalizacja,

  2. specjalizację z zakresu organizacji pomocy społecznej,

  3. trzyletni staż pracy w placówce.

W trakcie wykonywania czynności kontrolnych ustalono, że Pan Ryszard Pałczyński posiada wykształcenie wyższe magisterskie – wychowanie fizyczne, studium kwalifikacyjne opieki nad dzieckiem, studia podyplomowe z zakresu organizacji pomocy społecznej i zarządzania oświatą oraz pedagogiki opiekuńczej i resocjalizacyjnej, pierwszy stopień specjalizacji zawodowej w zakresie pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej.

Zgodnie § 20 ust. 1 przywołanego wcześniej rozporządzenia placówki zatrudniają:

  1. wychowawców – absolwentów studiów wyższych o preferowanych kierunkach pedagogika, psychologia, politologia i nauki społeczne w zakresie o specjalności resocjalizacja

  2. pedagogów – absolwentów wyższych studiów magisterskich,

  3. psychologów – absolwentów wyższych studiów magisterskich,

  4. terapeutów – osoby posiadające udokumentowane przygotowanie do prowadzenia terapii o profilu potrzebnym w pracy placówki,

  5. pracowników socjalnych z ukończoną specjalizacją zawodową w zawodzie pracownik socjalny,

  6. opiekunki dziecięce – absolwentki szkół medycznych przygotowujących do pracy w zawodzie opiekunki dziecięcej,

  7. lekarzy i pielęgniarki.

W Domu Dziecka w Mielnie zatrudnionych jest 5 wychowawców. Czterech posiada wykształcenie wyższe magisterskie w zakresie pedagogiki, jedna Pani posiada wykształcenie średnie – studium nauczycielskie. jest nauczycielem mianowanym i zgodnie z zapisami ustawy Karta Nauczyciela może pracować na zajmowanym stanowisku do końca 2006 r. Jest to pani z 30 letnim stażem pracy i planuje przejście na emeryturę. Pedagog zatrudniony w placówce posiada wykształcenie wyższe magisterskie na kierunku pedagogika. Zatrudniony jest też pracownik socjalny posiadający wykształcenie średnie medyczne.

Ponadto stwierdzono, że w godzinach 21.00 – 6.30 opiekę nad dziećmi sprawuje osoba posiadająca wykształcenie średnie, nie zatrudniona na stanowisku wychowawcy.

Ocena kontrolowanej działalności placówki:

Działalność placówki dotycząca zapewnienia dzieciom kontaktów z rodzicami oraz podtrzymywania więzi uczuciowych z osobami bliskimi dziecku realizowana jest w sposób prawidłowy. Placówka podejmuje w tym zakresie liczne działania , współpracuje z różnymi instytucjami , np. ośrodkami pomocy społecznej, sądami.

W zakresie zatrudniania do opieki nad dziećmi specjalistów o kwalifikacjach zgodnych z wymaganiami określonymi w przepisach stwierdzono, że wymogów kwalifikacyjnych nie spełniają: dyrektor placówki, pracownik socjalny oraz osoba sprawująca opiekę nad dziećmi w godzinach nocnych t.j. od godz. 21.00 do godz. 6.30. Pozostali pracownicy posiadają kwalifikacje zgodne z wymaganiami określonymi w obowiązujących przepisach.

Wnioski z kontroli zostały omówione z Dyrektorem placówki.

Dokonano wpisu w książce kontroli pod pozycją 3/2004.

 

Odpowiedź Dyrektora:

Mielno, dnia 06.08.2004 r.

D.Dz.D. 0718 - 71/2004

 

Pan

Stanisław Wziątek

Wojewoda Zachodniopomorski

 

Dotyczy: pisma PS..RK. 0932/12/04

Dyrektor Domu Dziecka w Mielnie przedstawia realizację zaleceń wydanych przez Pana Wojewodę w wyniku kontroli problemowej w Domu Dziecka przeprowadzonej w dniu 05.05.2004 r. przez inspektorów Wydziału polityki Społecznej Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie:

  1. Pracownik socjalny jest w trakcie uzupełniania kwalifikacji określonych w § 20 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01 września 2000 r. studiując w Bałtyckiej Wyższej Szkole Humanistycznej w Koszalinie.
  2. Osoba sprawująca opiekę nad dziećmi w godzinach nocnych została pismem dyrektora placówki zobligowana do uzupełnienia kwalifikacji wymaganych przepisami. Brak spełnienia tego wymogu przez pracownika spowoduje jego zwolnienie i zatrudnienie osoby posiadającej kwalifikacje do pracy z dziećmi w porze nocnej.
  3. Zgodnie z decyzją Zarządu Powiatu Koszalińskiego z 13 lipca 2004 roku zostałem zobowiązany do uzupełnienia kwalifikacji określonych w rozporządzeniu MPiPS z dnia 01 września 2000 r. dla dyrektorów placówek opiekuńczo – wychowawczych.

 

Z poważaniem

 

 

Do wiadomości:

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Koszalinie

 

 

 

 

 

Wytworzył:
Anna Bober
Udostępnił:
Bober Anna
(2004-08-06 11:30:59)
Ostatnio zmodyfikował:
Bober Anna
(2004-08-09 15:59:13)