Kontrola Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego XII.2005 r.

 

W dniu 20 grudnia 2005 roku w Wielofunkcyjnej Placówce Opiekuńczo – Wychowawczej Dom Dziecka w Mielnie została przeprowadzona kontrola problemowo – sprawdzająca. Kontroli dokonali pracownicy Zachodniopomorskiego Urzedu Wojewodzkiego w Szczecinie.


Protokół z kontroli: PS. 1. RK. 0932/56/05



Kontrolę przeprowadził zespół inspektorów w składzie: Renata Karwowska – inspektor wojewódzki - kierownik zespołu oraz Katarzyna Falbogowska – inspektor wojewódzki na podstawie Upoważnienia Nr 233/2005 z dnia 16 grudnia 2005 r. wydanego przez dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie.


PRZEDMIOT KONTROLI:

  1. Zagadnienia dotyczące opracowywania indywidualnych planów pracy z dzieckiem, a w szczególności:

    - udział dziecka w opracowywaniu planu,

    - systematyczna modyfikacja planu,

    - wartość merytoryczna planu.

  2. Praca zespołu ds. Okresowej oceny sytuacji dziecka, a w szczególności:

    - skład zespołu,

    - częstotliwość spotkań,

    - pisanie protokołów ze spotkań,

    - wnioski podejmowane przez zespół.

  3. Realizacja programu naprawczego za 2004 r.

  4. Realizacja zalecenia pokontrolnego wydanego 06 lipca 2004 r. pismem znak: PS.1.RK.0932/12/04 dotyczącego zatrudnienia do opieki nad dziećmi specjalistów posiadających kwalifikacje określone w obowiązujących przepisach.


Kontrolą objęto okres od 1 września 2004 roku do 20 grudnia 2005 roku.


Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych zapoznano Dyrektora Placówki z programem kontroli, w którym określono temat, cel i rodzaj oraz zakres kontroli. Następnie dokonano lustracji kontrolowanego obiektu.


WYJAŚNIEŃ UDZIELAŁ:

Pan Ryszard Pałczyński – Dyrektor Placówki


USTALENIA KONTROLI:

Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza Dom Dziecka w Mielnie powstała 1 września 2005 roku w wyniku przekształcenia Domu Dziecka w Mielnie. Przeznaczona jest dla 24 dzieci całkowicie lub częściowo pozbawionych opieki rodziców. W dniu kontroli w placówce przebywało 22 wychowanków, w tym 11 dziewcząt i 11 chłopców. Najmłodsze dziecko miało 11 lat, a najstarsze 20. Dzieci umieszczone były w 2 grupach wychowawczych. Troje wśród dzieci to sieroty całkowite, a pięcioro półsieroty. W 19 przypadkach występowało ograniczenie władzy rodzicielskiej. Nie było dzieci umieszczonych na prośbę rodziców.

Dyrektorem placówki od 01 września 1998 roku jest Pan Ryszard Pałczyński, posiadający wykształcenie wyższe magisterskie na kierunku wychowanie fizyczne, studia podyplomowe z zakresu pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej i resocjalizacyjnej oraz studia podyplomowe z zakresu organizacji pomocy społecznej i zarządzania oświatą. Posiada 20 letni staż pracy z tego 7 – letni w placówce.

W placówce na dzień 20 grudnia 2005 roku zatrudnionych było w przeliczeniu na pełne etaty: dyrektor, pedagog, pracownik socjalny, psycholog – 0,25 etatu, wychowawcy – 6 etatów, administracja – 3 etaty i obsługa – 4 etaty.

W placówce opracowywane są dla każdego dziecka indywidualne plany pracy. Uwzględniają one sytuację prawną dziecka, więzi z rodziną, funkcjonowanie społeczne w placówce i poza nią, naukę, zdrowie, przygotowanie do samodzielności, opiekę zdrowotną, powrót do rodziny oraz szczególne potrzeby dziecka.

Plany są opracowywane przez wychowawców wspólnie z dziećmi. Wybrane losowo plany zawierały zbyt ogólnie sformułowane zadania i terminy ich realizacji.

W kilku kontrolowanych kartach pobytu dziecka stwierdzono, że zapisy odnoszą się do sytuacji, a nie są oceną zachowań dziecka.

Modyfikacji planów dokonuje co pół roku, szczególnie w sytuacjach pojawienia się problemów wychowawczych. Posiedzenia zespołu są protokołowane. Omawiane jest szczegółowo każde dziecko, co może świadczyć o dobrej znajomości podopiecznych. W protokołach znajdowały się zapisy dotyczące działalności placówki, pracy wychowawców i inni, które nie dotyczyły okresowej oceny sytuacji dziecka.

W ramach programu naprawczego na 2004 rok zatrudniono pedagoga i pracownika socjalnego.

Odnośnie realizacji zalecenia pokontrolnego dotyczącego zatrudnienia do opieki nad dziećmi specjalistów o kwalifikacjach określonych w obowiązujących przepisach stwierdzono, że zalecenie zostało zrealizowane. Wszystkie osoby włącznie z Dyrektorem Placówki spełniają wymagania kwalifikacyjne do pracy na zajmowanych stanowiskach.


OCENA KONTROLOWANEJ DZIAŁALNOŚCI PLACÓWKI:

 

W trakcie wykonywania czynności kontrolnych stwierdzono, że w placówce są opracowywane indywidualne plany pracy z dzieckiem. Uwzględniają one najważniejsze potrzeby dziecka. Należy zwrócić uwagę na precyzyjne formułowanie zadań oraz terminów ich realizacji. W kartach pobytu należy dokonywać oceny a nie opisu sytuacji.

Oceny zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce dokonuje zespół ds okresowej oceny sytuacji dziecka, którego skład jest zależny od sytuacji i omawianego zagadnienia. Zwrócono uwagę na to, że w protokołach z posiedzeń zespołu powinny znajdować się tylko zapisy dotyczące sytuacji dzieci przebywających w placówce i pracy z nimi. Podejmowano działania w celu realizacji programu naprawczego za rok 2004 oraz w kierunku prawidłowej realizacji zalecenia pokontrolnego wydanego pismem z dnia 06 lipca 2004 roku znak: PS.1.RK.0932/12/04.


Wnioski z kontroli zostały omówione z Dyrektorem placówki.

 

Przedstawicielowi kontrolowanej jednostki , po zapoznaniu z treścią protokołu, przysługują następujące uprawnienia:


  1. Przed podpisaniem protokołu kontroli kontrolowany może zgłosić umotywowane zastrzeżenia na piśmie co do jego treści w ciągu 7 dni od dnia otrzymania do podpisu.

  2. Prawo odmowy podpisania protokołu powinno być poprzedzone złożeniem pisemnych przyczyn odmowy, co nie stanowi przeszkody do wszczęcia postępowania pokontrolnego.

     

     

Dokonano wpisu w książce kontroli pod pozycją 06/05.



Podpisano przez kierownika jednostki kontrolowanej oraz osoby kontrolujące.



Szczecin, styczeń 2006

 

Wytworzył:
Anna Bober
Udostępnił:
Bober Anna
(2006-09-05 11:10:01)
Ostatnio zmodyfikował:
Bober Anna
(2006-09-05 11:13:32)